Kamaxel analys
Har ni en kamaxel som inte har någon märkning
eller ingen teknisk data om inställningar, durationer mm..

Highspeed racing kan hjälpa er med att ta reda på dessa värden
i våran amerikanska CamPro Plus Camdoctor..
Vad är en kamdoktor? Jo typ... Det är en liten bromsbänk för bara kamaxlar.
..........................................................................
.......Visst så händer det, att man ibland behöver.......
eller vill veta durationer, ventillyft, max tryckardiameter, accerlationer mm,
och inställningsvärderna, som är det största problemet om
man inte vet något om en kamaxel..
Med våran CamPro Plus Camdoctor så finns det ingen
glömska eller "hemligheter" längre. Bara fakta!

Man sätter fast kamaxeln i Kamdoktorn..... Och snurrar kamaxeln runt ett varv. Om kamaxeln
har en insug och avgasnock på samma kam typ: Volvo B230, så flyttar man avkännaren
till nästa nock och snurrar ett varv till. Så vet man allt om dom 2 nockarna, inkl
nockvinklar och inställningsvärden till motorn, även vevaxel graderna.
Inställningsvärderna är teoretiska men en väldigt bra grundinställning. Dom optimala
inställningarna för kamaxeln/motorn behöver bromsas fram,
i en rullande landsväg eller motorbromsbänk.
...............................................................

Sen kan man analysera värderna i datorn, kurvor på ramp,lyft och accerlationer ser ut so på bilden ovan.
Det går också att lägga "overlays" i olika färger så man kan jämnföra kamaxlar.
............................................................

Man kan också se allt i digitala siffror, durationer vid alla tänkbara mätlyft/spel mm. Man ser också här
vilket ventillyft kamaxeln ska ha vid öd(tdc). Man kan också simulera en nockvinkel förändring
på kamaxeln, så kan man se sen hur mycket öd(tdc) instälningen ändra sig,
utan ha behöva slipa en ny kam om man har en Volvo B230.
Har en 16v kam så kan man ändra nockvinkeln i programmet. Ex: 102gr är 4.80mm ventillyft i öd. Ändrar
man nockvinkeln sen till 106gr, så ser man direkt att ventillyftet gick ner till ex: 4.55mm.
Man behöver inte ta fram gradskivan för att mäta in kamaxlarna på en motor med 2 överliggande
kammar som 4cyl 16v motorer har. Kamaxel doktorn talar om inställningsvärderna lyft i
mm på öd(tdc), så allt allt blir mycket enklare att justera in kammen i motorn.
Man kan också se när ventilen öppnar och stänger i vevaxelgrader och
area på nocken mm mm. Gäller även motorer med vipparmar.
........................................................................
Alla nockar på kamaxeln kan mätas upp för en analys av..... Att kamaxel tillverkaren har ordning
på sin kamaxelslip. För man ser att vinkeln mellan "cylindrarna", och
nockvinkeln på nockarna på varje cylinder.
Allt för att se.... att alla cylindrarnas kamaxel nockar sitter rätt, och inte bara på cyl1 eller cyl4
som man normalt mäter och ställer in kammen efter på en 4cyl motor. Ex: cyl1 nockar
har 106gr nockvinkel, men har cyl 2-3-4 det också?? Kamdoktorn ger er svaret.
.........................................................................


Papper utskrifterna ser ut så här.
................................................................................
Kamdoktorn har 100dels och 1000dels upplösning, beroende vad som analyserats i en kamaxel rapport.
....Priser....
En analys av Kamaxel Doktorn kostar..
Uppmätning kamaxel med insug/avgas nockar. Typ: Volvo B230, Opel 2.4 CIH.... 300kr
Uppmätning kamaxel med samma nockar. Typ: Insug 16V kostar.... 200kr
Uppmätning kamaxel alla nockar 500kr.