Secret: Dyno talk
...Vill ni läsa lite fakta, fundera och må gott...!?!
..... Hej hej! På er. Ni är Välkomna att läsa neråt här .....
Men är ni nyfikna, att leta reda på "negativa" saker... Så kan ni direkt gå härifrån!!!!
( Secret Dyno Talk är till för oss "likasinnade" )
Jag förklarar här "lite enkelt" hur hästkrafterna fungerar hos Mr HighSpeed,
och visa bromsdiagram på "normala" motorer som bromsats.
Allt är inte 270-280 hk motorer som folk tror. Nej nej...Lååångt ifrån! Men om man läser under Opel och Volvo
trimning så är motorerna så starka. Då kan man kan lätt tro att, jössess vad den bänken visar höga siffror.
MEN.... Dom motorerna är en speciell liten grupp dyra motorer som har det allra sista tänkandet..
Det tänkandet och 32 års erfarenhet, 26 år som företag och flera 100 tals motorer byggda Volvo, Opel,
Kitcars, Div1, 16v, 24v, 40v etc.. Och med ca 2418 st motorer bromsade i bromsbänkarna.
All den erfarenheten ligger i dom speciella Volvo Opel GrH motorerna.
Presentation
Jo... Som ni förstår så har jag Mr HighSpeed 2 st bromsbänkar.
En Superflow 901 motorbromsbänk och en 4WD Maha/Sun rullande landsväg.


Lokalens fläktsystem omsätter 34000kbm luft och fläkten framför bilen simulerar en vindhastighet av 98km vid 1m avstånd.
(När man står i luftströmmen som blåser genom bromsbänks lokalen, så känns det som att åka moped utan hjälm=lätt att bli förkyld)
Erfarenheten visar att, går motorn rätt i tempratur här så funkar det på tävling med, eller tvärt om.
När jag börja "köra" i rullande landsvägen så konstatera jag att den visar för lite hk, mot Superflow motorbänken. OCH det är inte bra!
För då kan jag inte jämnföra resultaten, mot dom flera 1000tals testerna som är gjordagenom åren.
Ny kalibrering måste göras, något som jag också bestämde mig för.
Kw kalibrering
Ny kalibrering av rullande landsvägen, och det bromsades då i 2 andra rullande landsvägar ..
Och det har gjort 12 st tester mellan olika bromsbänkar efter det... genom åren...
Alltså rätt så seriösa tester. Inte flera år mellan testerna, utan direkt med ngn dag mellan max.
Och bilen motorn har inte gått ngn tävling mellan..
....................
Men hur ska jag få någon pejl på det här läget? Joo... Jag gjorde så här. Om detta är "rätt"
kan man juh diskutera men så här har jag gjort iaf.
Det kördes runt en Highspeed GrH 240 på en biltransport mellan bromsbänkarna, och i den första rullen blev det
172kw på drivhjulen. Sen till nästa rullande landsväg vart det 168kw på drivhjulen.
Sen upp till min Mr Highspeeds rulle, och resultat vart 161kw på drivhjulen, hmmm..
Nu vart det funderingar...
Samtidigt hade jag kört ett par rallybilar i rullen innan, och konstaterat att rullen absolut säkert visar för lite hk mot Superflowen.
Jag ringde och beställde tekniker hjälp till att kalibrera om rullande landsvägen, och jag valde då efter ha räknat och dividerat
fram en lösning att ge rullen +8kw på drivhjulen till i Highspeed GrH 240in , alltså 169kw bromsade det fram sen.
169kw på hjulen så är motoreffekten 251hk, för ni som undrar i Highspeed rullande landsväg, i just denna bilen.
------------------------------------
Alla ni som inte förstår detta, varför jag gjorde så här,
så läs några rader till..
Jag valde att kalibrera efter drivhjuls kw, bara för det är precis vad som kommer fram från "drivhjulen"
Inga hokkuspokkus faktorer för att få fram motorns hästkrafter.
Jag ville veta helt enkelt...
Vad visar det för drivhjuls Kw siffror när man accar järnet i rullen. Enkelt är bra :)
Jag vet av erfarenhet att rullande landsvägarna visar mkt större skillnader i motor Hästkrafter än drivhjuls effekt,
pga motor hästkrafterna är en framräknad siffra (kalkylerad) av rullande landsvägen/datorn.
Därför valde jag att gå efter drivhjuls Kw:en (den är normal ej kalkylerad, visar driv kw direkt).
Mer om kalkylerad motor Hk/förluster kan ni läsa om längre ner på sidan.
Men!! PRIO 1 med kalibreringen
Är att få rullande landsvägen att visa samma motor hästkraft
som min egen Superflow (motorbänken).Viktigt!
(Mer om det finna att läsa längre ner på sidan)
Men att dessutom få en vink av : hur drivhjuls Kw:en står sig, i skillnad mot andra rullande landsvägar.
En kul grej.... och bra att veta.
Resultatet
Dom första testerna efter omkalibrering mellan rullen och Superflowen, den datoriserade motorbromsbänken
Vart över förväntan bra! Jag hade räknat väldigt rätt... KW ökningen av kalibreringen i rullande landsvägen
vart helt okey. När dataloggs programet räknat ut motorns Hk och Nm från förlusterna i drivlinan
så vart resultatet lite avrundat 1 hk på 4st, och exakt samma motor effekt på 2st.

Hk testerna gjordes på dom 6 första Volvo motorerna som bromsades i Superflowen,
och sen kördes i rullande landsvägen någon dag senare.
Motor bromsningarna är gjorda med exakt samma avgassystem och tändsystem.
I Superflow motorbromsbänken kan man bromsa med bilens avgassystem.
Volvo motorerna som testades hade mellan 248 och 256hk. Alltså
inga värstingar utan normala motorer.
Har nu på senare tid gjort 12 st seriösa tester mellan Mr Highspeeds rulle och andra bromsbänkar/rullande landsvägar..
Det visa sig att det skiljer 1.5 kw på driven upp och neråt mellan våra bänkar. Alla datoriserade och moderna
Vi pratar om bromsbänkar tom utomlands... Top of the line navbänkar Rototest anläggning,
flera st tom, Inkl Rototest egna anläggning
Förluster
Förluster?... Finns det sånt... Japp Det gör det.
När rullande landsvägens data program räknar ut motorns hk och nm från
förlusterna i drivlinan, så kan jag inte påverka det något.
(Jo man kan faktiskt påverka det... Genom att bromsa med bromspedalen, men det ska! man inte göra).
När man kört några 100 varv förbi toppeffekten. (Jag ser på kurvan på dataskärmen när effekten den vänder),
så "släpper jag av"och helt enkelt frikopplar och låter motorn gå ner på tomgång med kopplingspedalen
i golvet. Rullande landsvägen bromsar ner farten själv till 60km/h, sen kan man "stänga ner".

Förluster i minus Kw till vänster och varvtalen längst ner.
Från det momentet så räknar datasystemet ut motorns Hk och Nm.
Såklart så är barometertryck och lufttemps kompensering med i bilden.
Förluster i %
Om man räknar lite "baklänges" eller "framlänges"så ser man att rullande landsvägs datorn räknar
ut att förlusten i drivlinan ligger på 8.50% - 9.25% för en ex.. i detta fallet Volvo GrH bilar
med 5.13-5.28 utväxling med 4växlad rakskuren "dogbox".
Man ser ett mönster i förlusterna att det skiljer mer mellan olika fabrikat
på växellåderna än mellan bakaxel utväxling 5.13 - 5.28
Nu skrev jag några rader om just en Volvo GrH bil. Har man en annan bil eller
transmission etc, så kan det också bli helt andra förluster i %.
Har gjort en del roliga tester genom åren. Bla... olika transmissions oljor.
Fick 1.8kw mer på drivhjulen på en Volvo med den "bästa" oljan , i skillnad mot den "sämste".
Rullens dator räkna om effekten, eftersom förlusterna hade ändrats. Resultat
var lite roligt. Motorns Hk låg inom 0,2hk differans mellan testerna.
Jag tycker detta är "rätt" okey, med tanke på att man har drivhjul etc på bilen.
"Klockrent"
I mitt fall så funkar det "klockrent" vad rullens dator räknar
ut vad det är i motoreffekt, jämnfört med när motorn
satt i Superflow motorbromsbänken.
Det är je..... bra.
Olika förluster i rullande landsvägar, finns det?
Jo det gör det... lite förbryllande kanske för kunderna. Men sånt är livet.
Huvudsaken är att trimmaren/ägaren kan se vad som är bra och
mindre bra, när man jagar hästkrafter och vridmoment.
Vad det visar för antal i effekt/vrid är prio 2!
"Förr" i tiden så var det mycket "populärt" att lägga på 20%-25% i förluster, har hört
ända upp till 35% i transmissions förluster. Men framtiden kom ikapp..
Nu på senare år så har trimmarna kommit på att så mycket förluster är det inte.
Det beror på allt modernare bromsbänkar, vars tillverkare har insett att
verkligheten är mer så här, än vad det var förr i tiden.
Jag själv räknade på 25% enl "gamla skolan" fram till 1996. Men det berodde
på att min första rullande landsväg var med 70-80tals teknologi.
Jag insåg senare att det var åt he....
Utvecklingen har gått framåt i både motortrimning
och att tillverka bromsbänkar.
Och den stoppar nog inte här idag heller. :)
Hästkrafts historia
Utveckling hos Sveriges motortrimmare. Finns det något sådant??
Det kan man se rätt lätt att det gör, när man staplar upp motorernas Hk över ungefär när dom är byggda. Listan här
lite längre ner, så ni kan se lite över hur utvecklingen är i trimmarnas rally motorer genom åren.
Det är mest Volvo rally motorer i denna lista pga, det är den motorn som "hängt med" längst
genom åren och är forfarande i utvecklings stadiet, och det pga efterfrågan.
Listan består av vad dom flesta motorer brukar ge. Med andra ord så finns det
motorer som visar klart mindre, men också dom som visar mera hk.
Resultaten är baserat på nästan 1000tals bromsningar mellan åren 1991-2012.
(Och det är inte några enstaka vi snackar om, utan en hel dröös av motorer)
--------------------------------------------
Volvo B23/B230 2.3liters motoreffekt genom åren
1981-1992 var effekten ca 200-218hk 1993-1995 var effekten ca 220-230hk
1996-2000 var effekten ca 230-240hk 2001-2004 var effekten ca 240-252hk
2005-2006 var effekten ca 245-254hk 2007-2011 var effekten ca 248-256hk
2012 -2015 var effekten oftast 255-260hk och nu sista åren
har det börjat bli vanligare att se siffror runt 265hk
Volvo B230 2.5 liter 531 motorerna
Så har inte toppeffekten rusat iväg precis på 2000talet, bara vridmomentet. Men nu på senare år
från 2013 så har utvecklingen på 940 grH med 531 motor skjutigt i höjden..
Och motor effekten har kommet upp till ca 285hk i motor, och med mer vridmoment
än förr också. Det kan vi tacka efterfrågan på!
Men glöm inte bort att det finns många gamla 2.5 liters motorer som lever kvar sen 10-20 år tillbaka,
som levererar samma som förr ,alltså 240-255hk...
Alltså mängden av motorer är mkt lägre hk än dom extrema 2.5or som byggts på senaste rön nu! Så döm
inte en bromsbänk, efter några starka motorer, när det finns 100tals som är 30-40hk svagare,
och dom är det ingen som "snackar om"
--------------------------------------------
Opel CIH 2.0 hk genom åren
Det har dykt upp några gamla Opel CIH 2.0 motorer nu på sista
tiden, pga historisk rally. Det är några gamla snurror som
lever kvar sen tidig mitt 80tal. Dom lämnar ca 165-180hk.
Runt åren 1990-1993 så lämnar dom ca 190hk.
1994-96 så börja motorerna lämna ca 200hk.
Några starka Opel 2.0 spisar byggdes innan 2.4 helt
tog över, och dom lämna ca 210+ några hk.
Och nu är rekordet strax över 221hk... :)
Opel CIH 2.4 hk genom åren
Dom första motorerna som byggdes och bromsades 1997-98 lämna 205-220hk.
Åren 1999-2000 så kom effekten rätt snabbt upp till ca 225-230 hk.
Under 2001-2005 så lämnar 2.4an mellan 230-240hk.
2006-2010 så ligger dom mellan 232-243hk.
Nu på senare år så bromsar dets många nybyggda motorer på runt 260-275hk
Man kan se ett mönster i hästkrafterna, att det hände inte så mycket dom första åren. Det berodde nog mycket
på att att många 2.0 motor ägare/trimmare, bara "dunka" i en 2.4 vevaxel i den gamla 2.0 spisen.
Och trodde sen att det skulle spruta hästkrafer ur den sen.....
Men så enkelt vart det inte.
Man behövde helt enkelt "tänka om" lite. Något som det har börjats göra nu på senare tid.
-----------------------------------------------------
Div Bromsdiagram
.... Några bromsbänks kunders resultat: Med "vanliga" motorer ...
Volvo V70 
En helt vanlig röd Volvo V70 2000 (gamla karossen) 2.4 sug motor. Enligt Volvo så ger en sån här 140.0 hk/220nm vridmoment. Bilen är utrustad med 2.5" sportsystem efter "katten" Rullandelandsvägen visar 145.6Hk med 221.2Nm En fråga... Har röda färgen på bilen någon betydelse för effekten...? Jag vet svaret... :)
Volvo 240 GrH 
En helt normal Volvo 240 GrH med 2.3 liters förgasar motor, som visar i rullande landsvägen 244.5hk 272.1nm Ingen "värsting" men går helt okey och rolig att köra med.
Volvo 940 GrH 
Här en annan vanlig Volvo 940 GrH med 2.5 liters motor, Rullande ladsvägen visar 242,0hk 291.5Nm Motorn knallar på gött i skogen. Publiken tror den är mycket starkare.
Rallycross DIV1a 1600cc Kitcar 
En 1600 Kitcar Peugeot motor som lämnar 222.7Hk 190.1Nm i rullande landsvägen En hel hög med trimmare i Europa som bygger/bromsar såna här rally/rallycross motorer säger att dom lämnar ca 220-230Hk Det inkluderar även peugeot sport och citroen sport (fabrikstrimmare)
Rallycross Klass4 2150cc Saab 
En 2150cc Saab rallycross motor som lämnar 185.1hk 219.7nm Har motorjusterat måånga sådana här Saaabar genom åren, som lämnar runt 190hk |
|
Volvo 945 
En helt vanlig Volvo 945 "115 hästars motorn" ska vara enligt Volvo 115.6hk 185nm vridmoment. Bilen är utrustad med VX3 kam och sportsystem efter "katten" Rullande landsvägen visar 122hk med 172.1nm¨ Kul test... Visste ni att, har man ac-anläggningen påslagen, så har man 109Hk
Volvo 940 GrH 
En vanlig Volvo 940 GrH med en 2.5 liters förgasar motor. Rullande landsvägen visar 251.1Hk 287.2Nm Ingen "värsting" men är helt okey och rolig att köra rally med.
Volvo 240 Voc 
En vanlig Volvo 240 VOC rallybil. Rullande landsvägen visar 161.1Hk 217.4Nm Alla som bygger VOC motorer är nog rätt så överens om att en sådan här motor ska lämna 160-165hk, när motorn är preppad enl VOC reglementet.
Volvo 240 Historisk rally ApK -81 
Denna ApK Volvo motor är helt byggd efter 1981 års reglemente och dom motordelar som fanns på den tiden. Det inkluderar kamaxeln också. Rullande landsvägen visar 202.0hk och 238.4nm. Denna motor har varit med i toppen i historiska rallyklassen under 2010. Det visar att hästkrafter är inte allt. = Mannen bakom ratten gasar mycket håårt, och är en je... på att vrida på ratten också.
Rallycross Klass4 2150cc 
Saab 2150ss rallycross motor som lämnar 197.2hk 228nm Har motorjusterat/bromsat flera 100 Saaabar som har lite svårt att komma över 198hk. |
Bromsbänks rekord
..... Det finns alltid en motor som är starkast, så enkelt är det .....
Visst är det kul att ha hästkrafts rekordet.. För en viss cylindervolym/bilmodel med insprutning
eller förgasare.. Totalt ca 35 st olika utförande rör det sig om.
Jag Mr HighSpeed står för 7 st av dom. Resten av rekorden står mina duktiga kollegor för.
Jaja sånt är livet ibland, man får trimma bättre helt enkelt. Så enkelt är det! :)
Summering
... Och resultatet av allt detta ovanför ...
För mig har det funkat rätt okey faktiskt, tycker jag. Men visst kan allt
bli bättre och bättre, men just nu ser det ut så här. :)
7 EM medaljer och 17 SM Guld och 1 norskt NM Guld, har mina tjänster
medverkat till genom åren.
Hur många segrar i EM och SM tävlingar har jag faktiskt ingen riktig koll på.
180talet typ i EM Rallycross/Autocross, och 120 talet i SM Rally.
Lika så med DM segrar i olika delar av sverige och segrar i RM tävlingar.
Sen har vi ju segrarna i dom mindre tävlingarna också.
Sen alla 2:dra och 3:dje placeringarna också.
Och mina utländska kunder..
Stoora frågan
Och nu till sist så kommer det några ord, om utveckling..
Är det någon skillnad på en "sportig" kille och en elit idrottsman....? Neej! absolut inte....
Så är det enligt "vissa" om man tänker motortrimning ist. Speciellt inom Opel Volvo trimning.
Förr i tiden så tyckte man att "100 liter hästkrafter" var absoluta taket och målet med trimningen.
Nu på senare år är det ett totalt misslyckande om man får så lite hästkrafter i en värsting motor.
Finns ett enkelt ord för det: Utveckling.
Vissa "Negativa" fölks inställning.
Det man gjorde på typ 80-90talet, även tidig 2000tal, kan inte bli bättre idag med
dagens tänkande. Är det så...! eller....?? Det håller jag absolut inte! med om...
Det enda som stoppar utveckling är pengar (tråkigt nog).
En "lustig" grej till. Dom här "negativa" personerna har oftast ett yrke inom
någon bransch sen 10-20-30-40 år tillbax. Där finns det utveckling, ujuj
vad mycket det är som blivigt bättre där, när dom berättar om sitt...
Det är tydligen bara vi motortrimmare i vårt yrke, som vigt våra liv till att
hitta hästkrafter i tävlingsmotorerna som inte kan utveckla sig. Och
om vi inte gör det, så trimmar vi bromsbänkarna ist.
Detta har man juh hört mer än en gång genom åren.
Ta ett exempel typ, mig själv..
Jag lever för detta med hästkrafter. Alla dagar i veckan året runt, från jag vaknar tills jag
somnar så tänks det Hk. Är i verkstan och kollar om man kan hitta några Hk även på
julafton och nyår. Heeela tiden tänker framåt. Vill hitta mer mer mer mer Hk.
Finns säkert fler motortrimmare som känner igen sig där, i dom meningarna.
Jag är glad så in i he.....!
Att jag är motortrimmare och inte doktor, läkare eller kirurg. För då slipper man
ha ihjäl folk med tanke på att man inte kan utvecklas och att med
åldern och erfarenheten så blir man bara sämre.
Om man nu ska lyssna på "vissa" folk.
Och som tur är så...
Har inte den stora skaran av folk den inställningen. Det är dom kunderna som
gör att jag och mina kollegor kan driva trimningsföretag och
göra det vi älskar mest.... Hitta hästkrafter! :)
Sååå.... Jag tackar alla mina kunder genom åren för erat förtroende
för min motortrimning, som har hjälpt mig att slippa ha ett
socialt anständigt arbete i snart 26 år. :)
Så visst leker livet ibland! :)
Tackar och bugar för "titten"!
Hoppas att jag har besvarat några av era frågor och huvudbry som
detta med bromsbänkar och hästkrafter kan ställa till med.
På köpet fick ni (lite) information på hur jag ser på detta.
Och tänk på att alla motorer är inte värstingar
som Mr Highspeed jobbar med.
... Och en sak till ...
Utvecklingen stannar alldrig upp!
Så enkelt är det. :)

Ha en bra dag! Björn Ånvedh HighSpeed Racing