Highspeed har alltid haft verksamheten i Tun, men dom första 5 åren i början av 90talet var vi i en annan lokal i Tun.. 1994-95 köptes och renoverades/byggdes lokalerna där Highspeed är idag.. Dom första 6 åren var det mycket Opel CIH Ascona trimning som gällde, men med framtiden mot sig så börja Opel Asconan bli lite "ur tiden", så andra bilmärken och arbeten börja automatiskt att ta över.. 1990 1 januari registrerades företaget och sen februari 1990 har jag jobbat på heltid med firman. December -90 köptes första rullande landsvägen, en 2wd. 1994 Började det med MoTeC insprutningar, Haltech jobbades det med innan tom 1993, men från 1994 vart det MoTeC för hela slanten.. 1995 På hösten flyttade företaget in i nuvarande lokaler, och så börjades det fundera på något nytt i bromsbänksväg.. I december -95 beställdes det en ny Superflow motorbromsbänk från USA, som kom hit i maj-96.. 1996 Början på juli-96 så kunde jag bromsa den första motorn,Anders Lindströms Highspeed Opel Asc B motor.. Det vart en snabb installation av ett MoTeC M4 insprutning system och bromsning av Lindströms välljudande Opel rova för att testa att nya motorbromsbänken funkar.. För att sedan ge plats för ..... Michael Jernbergs DIV1 Ford Escort Cosworth rallycross DIV1 motor ..... Det var någon veckas sommar uppehåll innan höstens EM tävlingar drog igång, med Holland och Belgien veckan efter i början av aug-96.. Det var sista året utan restriktorn och vart en häftig upplevelse att bromsa ur närmare 700hk, en bit över 8000rpm.. Bromsningen gick mycket bra och det nya sprutet för mig då MoTeC M8 var enastående.. Hade bara jobbat nästan 2 år med dom mindre MoTeC M4 systemet innan, och dom var till GrH rallybilar. Så skillnaden till Jernbergs DIV1 maskin utan restriktor vart en häftig upplevelse, speciellt ljudet.... och effektsiffrorna.. :) Michael Jernberg åkte sen till Holland efter bromsningen och vann den EM tävlingen.. Det kördes aldrig något i den 2wd rullande landsvägen som jag flytta med till dom nya lokalerna, pga jag hade önskemål om ett bättre styrsystem för att kunna köra "rullen", och ett smart och bra dataloggsystem, som man kan få information från.. Hk,Nm, rpm, kw, boost, temp och barometer kompensering mm, som Superflowen har.. Det vart ingen uppgradering av den gamla "rullen" utan såldes -02.. 2003 I januari köptes det en MaHa/Sun 4wd rullande landsväg.. Nästan 2år tog det att installera/bygga om lokalen och testa att "rullen" funkar mot verkligheten.. Hade aldrig någon stress med att få igång allt utan ville att värdena typ lamda är samma i lokalen som ute på vägen..Det var inte det enklaste, men till slut funka det bra.. 2004 I juli hade vi hittat och bestämt oss för vilket datasystem som kändes bra.. Ett Tat-rd från Tyskland inhandlades.. Åkte ner till södra Tyskland och hämta systemet och fick en snabb kurs samtidigt.. Sen nov-dec 2004 till dagens datum körs det i både motorbromsbänken och rullande landsvägen.. 2005 På våren börjades det köras för fullt i rullande landsvägen. Kunderna börja strömma till utan vi har marknadsfört oss något att vi kan hjälpa till med rullande landsvägskörning.. När det hade hade körts ca 50-75 bilar i rullen så kan jag med facit i näven, se att datan och lokalen funkar bra.. 2008 I december har det inhandlats en kamaxelslip med camshop och duralube center. En sk datoriserad Camdoctor, en Cam Pro Plus har också inhandlats.. Vad är en kamdoktor? Jo det är en liten bromsbänk för bara kamaxlar..Man får ut duration, ventillyft, nockvinkel, tdc lyft, area, acceleration mm.. En mycket bra grej att ha, för man slipper stå med gradskiva i ett topplock och vrida runt, eller att se hur "aggresiv" kammen är.. Man spar mycket tid med en kamdoktor, och resultaten blir mycket mycket exakta.. December -08 köptes det också ett hemsideprogram för att kunna göra en egen hemsida i. Jag börja sakta strax före jul att lära sig att snickra ihop en ny hemsa, som ska publiceras senare. 2009 1 mars så publicerar Highspeed sin nya egentillverkade hemsida, till den nya web adressen www.highspeedracing.se , vi hoppas på ett visst lyft jämnfört mot den gamla hemsidan www.highspeed-racing.com som var väldigt basik i svart och grått och 6 år gammal och alldrig uppdaterad. Vi bytte från .com adress till .se för att kunna få bort bindestrecket i highspeed-racing.com, som varit ett litet bekymmer med att göra sig förstådd. 2010 1 Januari så firar Highspeed racing Björn Ånvedh 20års jubileum. Detta firas med sänkta priser och kampanjer under året. Första som händer är sänkt timpeng på motorjustering och den högre första timmens pris är borta, med andra ord. Samma timpeng från första timmen. Andra kampanj grejen är 20% rabatt på highspeeds kamaxlar, (20års jubileum = 20% rabatt). 
Tackar alla kunder genom åren. Björn Ånvedh I januari månad så är det den årliga servicen på bromsbänkarna. Finns 3 bilder med text till höger. Nu är gamla web adressen www.highspeed-racing.com borttagen. Sen i mars 2009 så har den funkat som länksida till nya adressen, men nu är den tiden förbi. Och ett minne blott bara. 2012 Så uppdaterade data systemet med ett nytt Tat/Rd mätsystem... Gott med lite nytt ibland :)
Något att se upp för. Det hände det något i rullande landsvägen... vid 7200rpm.En svart Saab rallycross Kl4 kördes. Vi var i slutskedet av motorjusteringen och sista "repan" i rullen skulle köras. Vi kom till 7200rpm när det small till/fladdra till typ som det uppfattades. Motorn stendog med ett ryck och det var bara att försöka få stopp på allting så fort det gick. Resultatet av denna händelse var... Att svänghjulet som sitter fram på en Saab gick sönder ute vid kuggkransen i 7200rpm, och bitar for runt runt. Vad orsakade skador på lysrör  Som ni ser så slog det hål i plasten och krossa övre lysröret, av dom två som sitter där. Ni kan också se ninja bitarna som sitter fast i taket och som har gjort märken runtomkring i verkstan. och som såg till att Saab Klass4 motor "dog" i 7200 rpm. 
Orsaken till det hastiga avbrottet.... var att svänghjulsbitarna, (startkransens stödkant var för mycket lättad) som for loss i 7200rpm kapade av tändsystems kablarna som går mellan fördelaren och ¨ tändspole/tändslutsteg som sitter på höger hjulhus.. Dom här kablarna som vart totalt avskurna har vi på bilden redan lagat lite provisoriskt så vi kunde starta och backa ut ur verkstan ock köra upp på kärran. Tur i oturen var att kuggkransen satt kvar. Tänk på att inte stå för nära en motor, som körs för fullt i bromsbänk. För såna här vassa saker kan komma loss från motorn när man varvar på..  Vassa som ninja knivar så är det inte hälsosamt att få dom på sig, antingen så dör man eller så i bästa fall gör det mycket ont! Men allt såg ut och klarat sig ganska bra... så det hela slutade med ett asgarv ist. :) Denna gången....! Något lite viktigt att tänka på!!
|