Startsidan Motortrimning/Tjänster Produkter Nyheter Kundgalleri Secret files Mr HighSpeeds bilar Beg/Fyndhörnan Kontakt/information
Vägbeskrivning/karta Björn Ånvedhs profil Länkar Filmer Köpvillkor-Garanti

Om Highspeed racing

 

 

 

 

Historia om företaget: HighSpeed Racing Björn Ånvedh

 

Grundades och registrerades i januari 1990 av Björn Ånvedh. Från februari 1990 har jag jobbat heltid till 180-200% med företaget.

 

Företaget är och kommer aldrig!.. att ha mera än en anställd/ägare, och kommer aldrig att bli större än vad det är.

 

Det enda företaget expanderar i är maskinpark, bromsbänks uppgraderingar och förstås kunskap och erfarenhet.

 

 

 

 

 

Highspeed har alltid haft verksamheten i Tun, men dom första 5 åren 

början av 90talet var vi i en annan lokal i Tun.. 1994-95 köptes

och renoverades/byggdes lokalerna där Highspeed är idag..

 

Dom första 6 åren var det mycket Opel CIH Ascona trimning som

gällde, men med framtiden mot sig så börja Opel Asconan bli

 lite "ur tiden", så andra bilmärken och arbeten

börja automatiskt att ta över..

 

 

 

 

1990 1 januari registrerades företaget och sen februari 1990 har jag jobbat på heltid

med firman. December -90 köptes första rullande landsvägen, en 2wd.

 

 

1994 Började det med MoTeC insprutningar, Haltech jobbades det med innan tom 1993, men från 1994 vart det MoTeC för hela slanten.. 

 

 

1995 På hösten flyttade företaget in i nuvarande lokaler, och så börjades det fundera

på något nytt i bromsbänksväg..

 

 I december -95 beställdes det en ny Superflow motorbromsbänk

från USA, som kom hit i maj-96..

 

 

1996 Början på juli-96 så kunde jag bromsa den första motorn,Anders Lindströms 

Highspeed Opel Asc B motor..

 

Det vart en snabb installation av ett MoTeC M4 insprutning system och

bromsning av Lindströms välljudande Opel rova för att  testa att

nya motorbromsbänken funkar.. För att sedan ge plats för

 

..... Michael Jernbergs DIV1 Ford Escort Cosworth rallycross DIV1 motor .....

 

Det var någon veckas sommar uppehåll innan höstens EM tävlingar drog

igång, med Holland och Belgien veckan efter i början av aug-96..

Det var sista året utan restriktorn och vart en häftig

upplevelse att bromsa ur närmare 700hk,

en bit över 8000rpm..

 

Bromsningen gick mycket bra och det nya sprutet för mig då MoTeC M8

var enastående.. Hade bara jobbat  nästan 2 år med dom mindre

MoTeC M4 systemet innan, och dom var till GrH rallybilar.

 

Så skillnaden till Jernbergs DIV1 maskin utan restriktor vart en

häftig upplevelse, speciellt ljudet.... och effektsiffrorna.. :)

 

Michael Jernberg åkte sen till Holland efter bromsningen

och vann den EM tävlingen..

 

Det kördes aldrig något i den 2wd rullande landsvägen som jag flytta med

till dom nya lokalerna, pga jag hade önskemål om ett bättre styrsystem

för att kunna köra "rullen", och ett smart och bra dataloggsystem,

som man kan få information från.. Hk,Nm, rpm, kw, boost, temp

 och barometer kompensering mm, som Superflowen har..

 

Det vart ingen uppgradering av den gamla "rullen" utan såldes -02..

 

 

 2003 I januari  köptes det en MaHa/Sun 4wd rullande landsväg.. Nästan 2år tog det 

att installera/bygga om lokalen och testa att "rullen" funkar mot

verkligheten.. Hade aldrig någon stress med att få igång allt

utan ville att värdena typ lamda är samma i lokalen

som ute på vägen..Det var inte det enklaste,

men till slut funka det bra..

 

 

2004 I juli hade vi hittat och bestämt oss för vilket datasystem som kändes bra..

Ett Tat-rd från Tyskland inhandlades.. Åkte ner till södra Tyskland

och hämta systemet och fick en snabb kurs samtidigt..

 

Sen nov-dec 2004 till dagens datum körs det i både

 motorbromsbänken och rullande landsvägen..

 

 

2005 På våren börjades det köras för fullt i rullande landsvägen. Kunderna börja

strömma till utan vi har marknadsfört oss något att vi kan hjälpa

till med rullande landsvägskörning.. När det hade hade körts

ca 50-75 bilar i rullen så kan jag med facit i näven, 

se att datan och lokalen funkar bra..

 

 

2008 I december har det inhandlats en kamaxelslip med camshop och duralube center.  

En sk datoriserad Camdoctor, en Cam Pro Plus har också inhandlats..

Vad är en kamdoktor? Jo det är en liten bromsbänk för bara

kamaxlar..Man får ut duration, ventillyft, nockvinkel,

tdc lyft, area, acceleration mm..

 

En mycket bra grej att ha, för man slipper stå med gradskiva i ett topplock och

vrida runt, eller att se hur "aggresiv" kammen är.. Man spar mycket tid

med en kamdoktor, och resultaten blir mycket mycket exakta..

 

 

December -08 köptes det också ett hemsideprogram för att kunna göra

en egen hemsida i. Jag börja sakta strax före jul att lära sig att

snickra ihop en ny hemsa, som ska publiceras senare.

 

 

2009 1 mars så publicerar Highspeed sin nya egentillverkade hemsida, till den nya web adressen www.highspeedracing.se , vi hoppas på ett visst lyft jämnfört

mot den gamla hemsidan www.highspeed-racing.com som var väldigt

basik i svart och grått och 6 år gammal och alldrig uppdaterad.

 

Vi bytte från .com adress till .se för att kunna få bort bindestrecket i

highspeed-racing.com, som varit ett litet bekymmer

med att göra sig förstådd.

 

 

2010  1 Januari så firar Highspeed racing Björn Ånvedh 20års jubileum. Detta firas med

sänkta priser och kampanjer under året. Första som händer är sänkt

timpeng på motorjustering och den högre första timmens pris är

borta, med andra ord. Samma timpeng från första timmen.

 

Andra kampanj grejen är 20% rabatt på highspeeds kamaxlar,

(20års jubileum = 20% rabatt).

 

salut för 2010

 

Tackar alla kunder genom åren.

Björn Ånvedh

 

I januari månad så är det den årliga servicen på bromsbänkarna.

Finns 3 bilder med text till höger.

 

Nu är gamla web adressen www.highspeed-racing.com borttagen.

Sen i mars 2009 så har den funkat som länksida till

nya adressen, men nu är den tiden förbi.

Och ett minne blott bara.

 

2012  Så uppdaterade data systemet med ett nytt Tat/Rd mätsystem...

Gott med lite nytt ibland :)


 

Något att se upp för.

 

Det hände det något i rullande landsvägen...

vid 7200rpm.En svart Saab rallycross Kl4 kördes. Vi var

i slutskedet av motorjusteringen och sista "repan" i rullen skulle köras.

Vi kom till 7200rpm när det small till/fladdra till typ som det uppfattades.

 

Motorn stendog med ett ryck och det var bara att försöka stopp

allting så fort det gick. Resultatet av denna händelse var...

Att svänghjulet som sitter fram på en Saab gick sönder ute

vid kuggkransen i 7200rpm, och bitar for runt runt.

 

 

 

Vad orsakade skador på lysrör

 

lysrör

 

Som ni ser så slog det hål i plasten och krossa övre lysröret, av dom två

som sitter där. Ni kan också se ninja bitarna som sitter fast i

taket och som har gjort märken runtomkring i verkstan.

 

 

 

 

och som såg till att Saab Klass4

motor "dog" i 7200 rpm.

 

Lindbergs Saab kablar

 

Orsaken till det hastiga avbrottet.... var att svänghjulsbitarna,

(startkransens stödkant var för mycket lättad) som for loss i 7200rpm

kapade av tändsystems kablarna som går mellan fördelaren och ¨

tändspole/tändslutsteg som sitter på höger hjulhus..

 

 

Dom här kablarna som vart totalt avskurna har vi på bilden redan lagat lite

provisoriskt så vi kunde starta och backa ut ur verkstan ock köra

upp på kärran. Tur i oturen var att kuggkransen satt kvar.

 

 

Tänk på att inte stå för nära en motor,

som körs för fullt i bromsbänk.

 

För såna här vassa saker kan komma loss

från motorn när man varvar på..

 

 

 

Ninja knivar

 

Vassa som ninja knivar så är det inte hälsosamt att få dom på sig,

antingen så dör man eller så i bästa fall gör det mycket ont!

 

Men allt såg ut och klarat sig ganska bra... så det hela slutade

 med ett asgarv ist. :) Denna gången....!

Något lite viktigt att tänka på!!

 


 

 

 

 

 

 

Superflow 901 test rigg

 

 

 

 

 

Bildskärmen

Superflow 901 konsoll

 

 

Superflow 901 motorbromsbänk.

................................................

 

 

 

 

 

 

Jernberg i ledning holland -96 med escorten

 

Michael Jernberg leder i Holland -96.

 

 

 

 

 

 

jernberg 1996 på pallen i holland

 

Jernberg vann hela tävlingen i Holland 1996.

 

 

..............................................................

 

 

 

Rullande landsvägen

 

4wd rullande landsvägen köptes 2003. Fläkten framför rullen/bilen

blåser luft till kylet, med 98km vindhastighet. Stora fläken har en

kapasitet av 34000 kbm luft som blåser genom lokalen.

Teoretiskt så byts lokalluften en gång/3:je sekund.

 

 

 

datasystemet och konsollen.

 

Och 2004 köptes TAT/RD data programmet från Tyskland.

Konsollen till höger hör till Maha/Sun rullandelandsvägen.

 

 

...................................................................

 

 

 

 

Kamdoktor

CamProPlus kamdoktor, dec -08

 

 

 

 

 

Kamodoktorns bildskärm

 

Ett foto på bildskärmen med grafer i CamProPlus kamdoktorn.

 


 

Årlig service av bromsbänkarna i januari

 

årlig service rulle 1

 

Rullande landsvägen måste smörjas. Alla kullagren får sig en översyn

 

 

 

årlig service rulle 2

 

Och det är fler än 1 st.... Alla övre skyddsplåtar måste skruvas och lyftas bort.

Och dom är inte lätta, ett ex antal stora stålplåtar.