Secret Dyno Talk
...Vill ni läsa lite fakta, fundera och må gott...!?!
..... Hej hej! På er. Ni är Välkomna att läsa neråt här .....
Men är ni nyfikna, att leta reda på "negativa" saker... Så kan ni direkt gå härifrån!
( Secret Dyno Talk är till för oss "likasinnade" )
Jag förklarar här "lite enkelt" hur hästkrafterna fungerar hos Mr HighSpeed,
och visa bromsdiagram på "normala" motorer som bromsats.
Allt är inte 270-280 hk motorer som folk tror. Nej nej...Lååångt ifrån! Men om man läser under Opel och Volvo
trimning så är motorerna så starka. Då kan man kan lätt tro att, jössess vad den bänken visar höga siffror.
MEN.... Dom motorerna är en speciell liten grupp dyra motorer som har det allra sista tänkandet..
Det tänkandet med 31 års erfarenhet, 21 år som företag och flera 100 motorer byggda Volvo, Opel,
Kitcars, Div1, 16v, 24v, 40v etc.. Och med ca 1800st motorer bromsade i bromsbänkarna.
All den erfarenheten ligger i dom speciella Volvo Opel GrH motorerna.
Presentation
Jo... Som ni förstår så har jag Mr HighSpeed 2 st bromsbänkar.
En Superflow 901 motorbromsbänk och en 4WD Maha/Sun rullande landsväg.


Lokalens fläktsystem omsätter 34000kbm luft och fläkten framför bilen simulerar en vindhastighet av 98km vid 1m avstånd.
(När man står i luftströmmen som blåser genom bromsbänks lokalen, så känns det som att åka moped utan hjälm=lätt att bli förkyld)
Erfarenheten visar att, går motorn rätt i tempratur här så funkar det på tävling med, eller tvärt om.
Superflow 901 motorbänken köptes sommaren 1996, som ett komplement till den gamla 2wd rullandelandsvägen jag köpte december 1990, men Superflowen
vart snarare en ersättare. Dec 2002 så vart jag erbjuden att köpa en Maha/Sun 4WD rullande landsväg, som jag då också gjorde. Jag var inte
alls nöjd med data loggsytemet som då fanns, utan jag började jaga ett nytt ist. Så ett nytt data system köptes 2004 från Tyska TAT-Rd.
När jag börja "köra" i rullande landsvägen så konstatera jag att den visar för lite hk, mot Superflow motorbänken. OCH det är inte bra!
För då kan jag inte jämnföra resultaten, mot dom 1000tals testerna som är gjorda tidigare genom åren.
Ny kalibrering måste göras, något som jag också bestämde mig för.
Kw kalibrering
Ny kalibrering av rullande landsvägen, och det bromsades i 2 andra rullande landsvägar 2004..
Men hur ska jag få någon pejl på det här läget? Joo... Jag gjorde så här. Om detta är "rätt" kan man juh diskutera men så här gjorde jag iaf.

Anders Lindström Kristianstad Volvo 240 hade då en snäll normal HighSpeed B230 motor med Weber 48or. Han körde runt till 3 ställen 2004 och
bromsade sin Volvo 240 med samma däck inom någon dags mellanrum och vädret var väldigt lika som tur var också. Lindströmmarn åkte
till Liba motors "rulle" någonstans i Skåne och fick 172kw på drivhjulen. Sen i JPM´s rulle i Helsingborg vart det 168kw på drivhjulen.
Anders åkte sen upp till mig och bromsa i HighSpeeds "rulle", och resultat vart 161kw på drivhjulen, hmmm..
Samtidigt hade jag kört ett par rallybilar i rullen innan, och konstaterat att rullen absolut säkert visar för lite hk mot Superflowen.
Jag ringde och beställde tekniker hjälp till att kalibrera om rullande landsvägen, och jag valde då efter ha räknat och dividerat
fram en lösning att ge rullen +8kw till i Lindströms Volvo 240, alltså 169kw bromsade det fram sen i 240in.
Alla ni som inte förstår detta, varför jag gjorde så här, så läs några rader till..
Jag valde att kalibrera efter drivhjuls kw, bara för det är precis vad som kommer fram från "drivhjulen"
Inga hokkuspokkus faktorer för att få fram motorns hästkrafter.
Jag ville veta helt enkelt... Vad visar det för drivhjuls Kw siffror när man accar järnet i rullen. Enkelt är bra :)
Jag vet av erfarenhet att rullande landsvägarna visar mkt större skillnader i motor Hästkrafter än drivhjuls effekt,
pga motor hästkrafterna är en framräknad siffra (kalkylerad) av rullande landsvägen/datorn.
Därför valde jag att gå efter drivhjuls Kw:en (den är ej kalkylerad).
Mer om kalkylerad motor Hk/förluster kan ni läsa om längre ner på sidan.
PRIO 1 med kalibreringen
Är att få rullande landsvägen att visa samma motor hästkraft
som min egen Superflow (motorbänken).Viktigt!
(Mer om det finna att läsa längre ner på sidan)
Men att dessutom få en vink av
hur drivhjuls Kw:en står sig, i skillnad mot andra rullande landsvägar.
En kul grej.... och bra att veta.
Resultatet
Dom första testerna mellan rullen och Superflowen 2004
Vart över förväntan bra! Jag hade räknat väldigt rätt... KW ökningen av kalibreringen i rullande landsvägen
vart helt okey. När dataloggs programet räknat ut motorns Hk och Nm från förlusterna i drivlinan
så vart resultatet 1 hk mindre på 4st, och exakt samma motor effekt på 2st.

Hk testerna gjordes på dom 6 första Volvo motorerna som bromsades i Superflowen,
och sen kördes i rullande landsvägen någon dag senare under 2004,
Motor bromsningarna är gjorda med exakt samma avgassystem och tändsystem.
I Superflow motorbromsbänken kan man bromsa med bilens avgassystem.
Volvo motorerna som testades hade mellan 248 och 256hk. Alltså
inga värstingar utan normala 2004-05 års motorer.
Har nu på senare tid (2008-2010) kört några Subaru rallybilar i "rullen",
som kommer direkt från rototest anläggning, eller tvärt om.
Differansen ligger inom 2Kw på drivhjulen. Lite roliga tester.
Förluster
Förluster?... Finns det sånt... Japp Det gör det.
När rullande landsvägens data program räknar ut motorns hk och nm från
förlusterna i drivlinan, så kan jag inte påverka det något.
(Jo man kan faktiskt påverka det... Genom att bromsa med bromspedalen, men det ska! man inte göra).
När man kört några 100 varv förbi toppeffekten. (Jag ser på kurvan på dataskärmen när effekten den vänder),
så "släpper jag av"och helt enkelt frikopplar och låter motorn gå ner på tomgång med kopplingspedalen
i golvet. Rullande landsvägen bromsar ner farten själv till 60km/h, sen kan man "stänga ner".

Förluster i minus Kw till vänster och varvtalen längst ner.
Från det momentet så räknar datasystemet ut motorns Hk och Nm.
Såklart så är barometertryck och lufttemps kompensering med i bilden.
Förluster i %
Om man räknar lite "baklänges" eller "framlänges"så ser man att rullande landsvägs datorn räknar
ut att förlusten i drivlinan ligger på 8.50% - 9.25% för en ex.. i detta fallet Volvo GrH bilar
med 5.13-5.28 utväxling med 4växlad rakskuren "dogbox".
Man ser ett mönster i förlusterna att det skiljer mer mellan olika fabrikat
på växellåderna än mellan bakaxel utväxling 5.13 - 5.28
Nu skrev jag några rader om just en Volvo GrH bil. Har man en annan bil eller
transmission etc, så kan det också bli helt andra förluster i %.
Har gjort en del roliga tester genom åren. Bla... olika transmissions oljor.
Fick 1.8kw mer på drivhjulen på en Volvo med den "bästa" oljan , i skillnad mot den "sämste".
Rullens dator räkna om effekten, eftersom förlusterna hade ändrats. Resultat
var lite roligt. Motorns Hk låg inom 0,2hk differans mellan testerna.
Jag tycker detta är "rätt" okey, med tanke på att man har drivhjul etc på bilen.
"Klockrent"
I mitt fall så funkar det "klockrent" vad rullens dator räknar
ut vad det är i motoreffekt, jämnfört med när motorn
satt i Superflow motorbromsbänken.
Det är je..... bra.
Olika förluster i rullande landsvägar, finns det?
Jo det gör det... lite förbryllande kanske för kunderna. Men sånt är livet.
Huvudsaken är att trimmaren/ägaren kan se vad som är bra och
mindre bra, när man jagar hästkrafter och vridmoment.
Vad det visar för antal i effekt/vrid är prio 2!
"Förr" i tiden så var det mycket "populärt" att lägga på 20%-25% i förluster, har hört
ända upp till 35% i transmissions förluster. Men framtiden kom ikapp..
Nu på senare år så har trimmarna kommit på att så mycket förluster är det inte.
Det beror på allt modernare bromsbänkar, vars tillverkare har insett att
verkligheten är mer så här, än vad det var förr i tiden.
Jag själv räknade på 25% enl "gamla skolan" fram till 1996. Men det berodde
på att min första rullande landsväg var med 70-80tals teknologi.
Jag insåg senare att det var åt he....
Utvecklingen har gått framåt i både motortrimning
och att tillverka bromsbänkar.
Och den stoppar nog inte här idag heller. :)
Accelrationstider
Motorjustera efter accerlations tider i verkligheten..
Behövs det?.. Jag vill nog påstå det jaa...
Om man tycker det går väldigt "tungt" och tar lite tid att köra en repa i rullen.. Så kan jag rekomendera en sak.
När ni kör tävling med nya däck, fulltankad etc.. Ta med en klocka på SS och kolla av accerlations tiderna på 4:ans växel
var 1000rpm, från ex: 5-6000rpm, 6-7000rpm och 7-8000rpm. Kan tyckas låta jobbigt men,
har man insprutning med logging funktion, så kan man se tiderna där ist.
Ni kommer då att se ,att det går inte så "lätt" i skogen, på en specialsträcka. Tänk på att det kan ha regnat också,
eller att det är kanske vintertävling med nya fulldubbade däck i lite töväder... etc.
En typ rally motorer får ett "motstånd" i rullen... Ex: banracing motorer har en annan osv.. Man får se det till
hur snabbt motorn accar under respektive tävling/tävlingsmoment och köra bromsbänkarna därefter.
Jag försöker med denna finess att på ett enkelt sätt försöka simulera tiden/momentet
som bilen accar i verkligheten, i rullande landsvägen. För att kunna
justera motorn på bästa sätt för max prestanda.
Finns en finess till...

Som jag tar till när man "går upp" en nivå i motorjusteringen. Joo jag "finlirar" rullande landsvägens acctid, mot verklighetens acctid.
Hur funkar det? Man ser till och tar reda på exakta acc tiden mellan ex: 4000rpm-7500rpm. Vi säger att den tar 17,6 sekunder.
Sen fininställer man parametrarna i rullande landsvägen så man accar på exakt samma tid 17.6 sekunder.
Sen jobbar man som vanligt med motorjusteringen och jagar hk, men håller också ett öga på acctiden
om den blir något bättre.... eller sämre. Mycket bra hjälp redskap. Har man ex: hittat 1.2 sek
bättre acctid, så stämmer det förvånadsvärt bra även sen i verkligheten.
Rullande landsvägen visar dragkraft också, som är ytterligare en finess till att använda.
Man kollar in kurvan i grafen för dragkraften och funderar. När man har lärt sig att titta på den så ser
man snart att dragkraften påverkas lättare och mer än hästkrafter och vridmoment.
Den kraft som man känner i ryggen, när man accar för fullt med sin tävlingsbil, kan man
kalla för dragkraft. Man har säkert upplevt att 2 motorer med lika många hk,
att den ena motorn "känns" att gå mycket värre än den andre.
Dragkraften visar i KN att, den "snabbe" motorn har klart mera dragkraft.
Fast motorena har lika många hk. Dragkraften är en bra grej att
utnyttja när det börjar bli svårt att sortera ut trimgrejerna.
Dragkraften är ett väldigt bra komplement att ta till när man ska "krama ur" dom sista
hästkrafterna, och få det maximala accerlationen i tävlingsbilen.
Något som gör det hela lite lättare..
Är att som motortrimmare också är aktiv rallyförare. Man "förstår" då lättare vad kunden/rallyföraren
menar, när han förklarar hur han vill ha sin motor. Eller hur hans motor problem är.
Jag "översätter" bromsbänks resultatet rätt lätt på ett bra sätt, hur bilen funkar i skogen eller
på tävlingsbanan utifrån bromsbänks papperet. Man behöver inte
köra så många verkliga tester med motorn.
Är man dessutom som motortrimmare rätt "hygglig snabb" och duktig på att vrida på
ratten själv, när man kör rally tävling. Så är det ett mycket bra komplement
när man ska utveckla trimnings graden av tävlings motorn.
I mitt fall så, när jag som motortrimmare drar på mig hjälmen och kör
rallytävling. Så är antalet förare/bilar mycket lätt räknade,
som är före mig i den totala resultatlistan.
Jag förstår mycket väl detta här med accerlations tider i
verkligheten, och tänker och arbetar därefter.
Hästkrafts historia
Utveckling hos Sveriges motortrimmare. Finns det något sådant??
Det kan man se rätt lätt att det gör, när man staplar upp motorernas Hk över ungefär när dom är byggda. Listan här
lite längre ner, så ni kan se lite över hur utvecklingen är i trimmarnas rally motorer genom åren.
Det är mest Volvo rally motorer i denna lista pga, det är den motorn som "hängt med" längst
genom åren och är forfarande i utvecklings stadiet, och det pga efterfrågan.
Listan består av vad dom flesta motorer brukar ge. Med andra ord så finns det
motorer som visar klart mindre, men också dom som visar mera hk.
Resultaten är baserat på nästan 1000talets bromsningar mellan åren 1996-2011.
(Och det är inte några enstaka vi snackar om, utan en hel dröös av motorer)
--------------------------------------------
Volvo B23/B230 2.3liters motoreffekt genom åren
1981-1992 var effekten ca 200-218hk 1993-1995 var effekten ca 220-230hk
1996-2000 var effekten ca 230-240hk 2001-2004 var effekten ca 240-252hk
2005-2006 var effekten ca 245-254hk 2007-2010 var effekten ca 248-256hk
2011-2012 ska bli kul och se vad som händer. :)
Nu på slutet av 2000talet (2008-2010) så är det väldigt många motorer som är 251-254hk.
Över 260hk är väldigt sällsynt, endast ett mindre antal i relation till totalt bromsat antal.
Volvo B230 2.5 liter 531 motorerna
Så har inte toppeffekten rusat iväg precis (2005-2010), bara vridmomentet. Normalt konstigt nog så har
2.5 liters motorn i princip samma toppeffekt som 2.3an. Några hk till har synts ibland, men normalt
inte mer. Har faktiskt bromsat rätt många 2.5or som har 242-247hk under 2000talet.
--------------------------------------------
Opel CIH 2.0 hk genom åren
Det har dykt upp några gamla Opel CIH 2.0 motorer nu på sista
tiden, pga historisk rally. Det är några gamla snurror som
lever kvar sen tidig mitt 80tal. Dom lämnar ca 165-180hk.
Runt åren 1990-1993 så lämnar dom ca 190hk.
1994-96 så börja motorerna lämna ca 200hk.
Några starka Opel 2.0 spisar byggdes innan 2.4 helt
tog över, och dom lämna ca 210+ några hk.
Opel CIH 2.4 hk genom åren
Dom första motorerna som byggdes och bromsades 1997-98 lämna 205-220hk.
Åren 1999-2000 så kom effekten rätt snabbt upp till ca 225-230 hk.
Under 2001-2005 så lämnar 2.4an mellan 230-240hk.
2006-2010 så ligger dom mellan 232-243hk.
2st 2.4 motorer har 2009-2010 orkat sig precis till rätt sida 250 strecket (250-253hk). Men snittet på alla som
motorer är fortfarande 232-243hk. Men man ser med dom här 2 motorerna att, Opel trimmarna höjer
fortfarande snittet. Och det kommer säkert flera hk. Konkurrans är bra!
Man kan se ett mönster i hästkrafterna, att det hände inte så mycket dom första åren. Det berodde nog mycket
på att att många 2.0 motor ägare/trimmare, bara "dunka" i en 2.4 vevaxel i den gamla 2.0 spisen.
Och trodde sen att det skulle spruta hästkrafer ur den sen.....
Men så enkelt vart det inte.
Man behövde helt enkelt "tänka om" lite. Något som det har börjats göra nu på senare tid.
-----------------------------------------------------
Div Bromsdiagram
.... Några bromsbänks kunders resultat: Med "vanliga" motorer ...
Volvo V70

En helt vanlig röd Volvo V70 2000 (gamla karossen) 2.4 sug motor.
Enligt Volvo så ger en sån här 140.0 hk/220nm vridmoment.
Bilen är utrustad med 2.5" sportsystem efter "katten"
Rullandelandsvägen visar 145.6Hk med 221.2Nm
En fråga...
Har röda färgen på bilen någon betydelse för effekten...? Jag vet svaret... :)
Volvo 240 GrH

En helt normal Volvo 240 GrH med 2.3 liters förgasar motor,
som visar i rullande landsvägen 244.5hk 272.1nm
Ingen "värsting" men går helt okey och rolig att köra med.
Volvo 940 GrH

Här en annan vanlig Volvo 940 GrH med 2.5 liters motor,
Rullande ladsvägen visar 242,0hk 291.5Nm
Motorn knallar på gött i skogen. Publiken tror den är mycket starkare.
Rallycross DIV1a
1600cc Kitcar

En 1600 Kitcar Peugeot motor som lämnar 222.7Hk 190.1Nm i rullande landsvägen
En hel hög med trimmare i Europa som bygger/bromsar
såna här rally/rallycross motorer säger att
dom lämnar ca 220-230Hk
Det inkluderar även peugeot sport och citroen sport
(fabrikstrimmare)
Rallycross Klass4 2150cc Saab

En 2150cc Saab rallycross motor som lämnar 185.1hk 219.7nm
Har motorjusterat måånga sådana här Saaabar
genom åren, som lämnar runt 190hk
|
|
Volvo 945

En helt vanlig Volvo 945 "115 hästars motorn" ska vara
enligt Volvo 115.6hk 185nm vridmoment.
Bilen är utrustad med VX3 kam och sportsystem efter "katten"
Rullande landsvägen visar 122hk med 172.1nm¨
Kul test...
Visste ni att, har man ac-anläggningen påslagen, så har man 109Hk
Volvo 940 GrH

En vanlig Volvo 940 GrH med en 2.5 liters förgasar motor.
Rullande landsvägen visar 251.1Hk 287.2Nm
Ingen "värsting" men är helt okey och rolig att köra rally med.
Volvo 240 Voc

En vanlig Volvo 240 VOC rallybil.
Rullande landsvägen visar 161.1Hk 217.4Nm
Alla som bygger VOC motorer är nog rätt så överens
om att en sådan här motor ska lämna 160-165hk,
när motorn är preppad enl VOC reglementet.
Volvo 240 Historisk rally ApK -81

Denna ApK Volvo motor är helt byggd efter 1981 års reglemente och dom
motordelar som fanns på den tiden. Det inkluderar kamaxeln också.
Rullande landsvägen visar 202.0hk och 238.4nm.
Denna motor har varit med i toppen i historiska rallyklassen under 2010. Det
visar att hästkrafter är inte allt. = Mannen bakom ratten gasar mycket
håårt, och är en je... på att vrida på ratten också.
Rallycross Klass4 2150cc

Saab 2150ss rallycross motor som lämnar 197.2hk 228nm
Har motorjusterat/bromsat flera 100 Saaabar som
har lite svårt att komma över 198hk.
|
Bromsbänks rekord
..... Det finns alltid en motor som är starkast, så enkelt är det .....
Visst är det kul att ha hästkrafts rekordet.. För en viss cylindervolym/bilmodel med insprutning
eller förgasare.. Totalt ca 30 st olika utförande rör det sig om.
Jag Mr HighSpeed står för 4 st av dom. Resten av rekorden står mina duktiga kollegor för.
(Hade 5 rekord tills i våras (2010) men 1 rekord for då sin kos)
Jaja sånt är livet ibland, man får trimma bättre helt enkelt. Så enkelt är det! :)
Något som har retat mig som hel.... i mååånga år nu.
Mer exakt sen 1998-99, är att. Jag inte har bromsbänks rekordet för Opel CIH 2.0 rally motor.
Började med Opel när jag var 14år (1979). Och ligger mig varmt om hjärtat
än idag. Mitt företag handla dom första 8 åren (från 1990),
nästan uteslutande om Opel rally motorer.
När Opel CIH 2.4 motorn vart inklassad så vart det liksom automatiskt att 2.0 motorn
försvann lite, och då vart det ingen mer utveckling heller, från min sida iaf.
Men det fanns tydligen kvar några vassa Opel 2.0 motorer att bygga, innan 2.4
motorn tog över helt. En kollega till mig byggde då en vass maskin och
satte då nytt bänkrekord för Opel CIH 2.0, som gäller än idag.
I min egnaaa bromsbääänk! Hmm... Det är bara att lyfta på hatten!!
Men som tur är...
Så börjar Opel CIH 2.0 motorer komma tillbaka i hetluften.. Pga historisk rally, så
nu kan man börja fundera och utveckla Opel motorn igen nu 2010 och
ta upp jakten på bänkrekordet för Opel 2.0 rally motor!
Man får ju trösta sig med och ha bänkrekordet för Opel CIH 2.4,
så man behöver inte bryta ihop helt...
Så 2011 och framåt kan nog bli intressant.
Summering
... Och resultatet av allt detta ovanför ...
För mig har det funkat rätt okey faktiskt, tycker jag. Men visst kan allt
bli bättre och bättre, men just nu ser det ut så här. :)
6 EM medaljer och 15 SM Guld, har mina tjänster medverkat till
Hur många segrar i EM och SM tävlingar har jag faktiskt ingen riktig koll på. 100talet typ.
Lika så med DM segrar i olika delar av sverige och segrar i RM tävlingar.
Sen har vi ju segrarna i dom mindre tävlingarna också.
Sen alla 2:dra och 3:dje placeringarna också.
Och mina utländska kunder..
Stoora frågan
Och nu till sist så kommer det några ord, om utveckling..
Är det någon skillnad på en "sportig" kille och en elit idrottsman....? Neej! absolut inte....
Så är det enligt "vissa" om man tänker motortrimning ist. Speciellt inom Opel Volvo trimning.
Förr i tiden så tyckte man att "100 liter hästkrafter" var absoluta taket och målet med trimningen.
Nu på senare år är det ett totalt misslyckande om man får så lite hästkrafter i en värsting motor.
Finns ett enkelt ord för det: Utveckling.
Vissa "Negativa" fölks inställning.
Det man gjorde på typ 80-90talet, även tidig 2000tal, kan inte bli bättre idag med
dagens tänkande. Är det så...! eller....?? Det håller jag absolut inte! med om...
Det enda som stoppar utveckling är pengar (tråkigt nog).
En "lustig" grej till. Dom här "negativa" personerna har oftast ett yrke inom
någon bransch sen 10-20-30-40 år tillbax. Där finns det utveckling, ujuj
vad mycket det är som blivigt bättre där, när dom berättar om sitt...
Det är tydligen bara vi motortrimmare i vårt yrke, som vigt våra liv till att
hitta hästkrafter i tävlingsmotorerna som inte kan utveckla sig. Och
om vi inte gör det, så trimmar vi bromsbänkarna ist.
Detta har man juh hört mer än en gång genom åren.
Ta ett exempel typ, mig själv..
Jag lever för detta med hästkrafter. Alla dagar i veckan året runt, från jag vaknar tills jag
somnar så tänks det Hk. Är i verkstan och kollar om man kan hitta några Hk även på
julafton och nyår. Heeela tiden tänker framåt. Vill hitta mer mer mer mer Hk.
Finns säkert fler motortrimmare som känner igen sig där, i dom meningarna.
Jag är glad så in i he.....!
Att jag är motortrimmare och inte doktor, läkare eller kirurg. För då slipper man
ha ihjäl folk med tanke på att man inte kan utvecklas och att med
åldern och erfarenheten så blir man bara sämre.
Om man nu ska lyssna på "vissa" folk.
Och som tur är så...
Har inte den stora skaran av folk den inställningen. Det är dom kunderna som
gör att jag och mina kollegor kan driva trimningsföretag och
göra det vi älskar mest.... Hitta hästkrafter! :)
Sååå.... Jag tackar alla mina kunder genom åren för erat förtroende
för min motortrimning, som har hjälpt mig att slippa ha ett
socialt anständigt arbete i snart 21 år. :)
Så visst leker livet ibland! :)
Tackar och bugar för "titten"!
Hoppas att jag har besvarat några av era frågor och huvudbry som
detta med bromsbänkar och hästkrafter kan ställa till med.
På köpet fick ni (lite) information på hur jag ser på detta.
Och tänk på att alla motorer är inte värstingar
som Mr Highspeed jobbar med.
... Och en sak till ...
Utvecklingen stannar alldrig upp!
Så enkelt är det. :)

Ha en bra dag! Björn Ånvedh HighSpeed Racing