Startsidan Motorjustering/Tjänster Produkter Nyheter Kundgalleri Fun stuff Mr HighSpeeds bilar Secret files Beg säljes Kontakt/information
Team Crew Rallybilder Tävlingsrapporter Mazda 1.6 T16 4WD teknisk info Mazda 1.6 T16 4WD utveckling Volvo 240 GrH Mitsubishi Lancer Evo8

Mazda T16 Information

Välkomna hit!

 

till Mr HighSpeeds informations sida om

fritids sysslan, när tid finnes....

 

 

 

 

Mr HighSpeed i egen hög person

 

 

Teknisk data:

 

 

Mazda 323 4wd T16 1600cc 1987

 

Motorbyggare/mappare. Jag själv Björn Ånvedh Highspeed racing.

Motorns bottendel är byggt enl konstens alla regler med bla. Cp kolvar och h-profil vevstakar.

Topplock portat och byggd av mig. Special delar som rostfria ventiler, Bronsstyrningar, Ventilfjädrar som klarar upp till 13mm lyft,

Titanventilbrickor, mekaniska tryckare (Focus WRC), Kamaxlar med en blandning av DIV1/WRC tänkande. Många kamtester har det blivit.

 

Garrett turbon är en hybrid variant, byggd av GIK Turbo, men portad av mig. Det har varit mycket test och utprovning där med. Egen design av 34mm

restriktorn med erfarenheten från mest DIV1, men också WRC/GrA. Hks poppoff ventil, rör och laddluftkyl är special. 3"avgassystem med Hjs WRC katt.

 

Motec M800 elekronik med soft/hard antilag system med Egr-system, Launchcontrol. 4st bränsle spridare, 4st tändspolar, 4.5bar mapsensor,avgastemp,

avgas mottryck, olje/bränsletryck + dom normala givarna vattentemp, lufttemp, spjälläge.

 

Kort styrservo, Öhlins stötdämpare, största AP bromsarna (nya 2009), bromsvåg, Magnum stolar, 6-punkt sabelt bälten, ATL Fuelcell, 1095kg.

 

Känns lugn å fin att köra i höga hastigheter, Bilens personlighet är lite som en Evo7-9 att köra men bromsar och styr in bättre,

som typ Escort WRC:en. Jag har jobbat mkt mycket med väghållningen. Med andra ord så kan man åka med

 max attack utan att få hicka med Mazdan. Bilen är Ex Jörgen Edholm, Stugun.

 

 

 

Motoreffekten jag åkte med 2006-07 var...

328hk med 542nm vridmoment vid 2,5bar turbotryck.

Men nu laddar vi 2.6kg. :)

 

 

Max attack på halmbalen.. :)

 

....................................................................................

 

Mazda 1600cc motorn är en liten kul maskin.

 

Kör man på 3:ans växel och har 4-4500rpm och trampar gas i bott. Har man inte koll på ratten då, så

 

känns det som man blir "passagerare" en kort stund. Laddtrycket som bara "skickar till", upp till 2,5kg, känns häääftigt, :)

Den lilla rovan varvar duktigt också, man känner liksom en goo "kick" vid 6300-6400rpm när man åker i ss tempo, man kör för fullt alltså. :).

 

Har åkt igenom långa snabba kurvor i nästan 7000rpm (184km) på högsta växeln, och den sakkar inget. Känslomässigt varvtal

som man växlar vid är 7-7500rpm, men man får snabba sig på 1an-2ans växel, för annars går regulatorn i för

lätt vid 7700rpm. Motorn är lite hetsig och har därmed körglädje, det tycker jag iaf! :)

Det jobbas på att den ska bli ännu frääänare... (hehe)

 

 

 

Mazda 1600 är mycket lik andra motorer i konstruktionen. Mazda 1800 motorn är den såklart lik, men vad vill det säga för folk som

inte är Mazda kunniga. En annan inte helt främmande motor för folk är Opel GSI 16v motorn. Mazda 1600 motorn är väldigt

likt den (fast mindre i allting), man känner igen sig nästan överallt. En annan motor som Mazdan är väldigt lik, med något

 

större motordelar är Toyota Corolla WRC, inte helt okänd för folk. Jag vart lite paff över hur lika motorerna är,

speciellt när jag såg Corolla WRC motorn i delar. Fabrikerna måsta ha släkt som jobbar på alla ställen. :)

 

 

 

mazdalogo

 

HIGHSPEED POWER

..........................................................

 

 

 

 

 

Tekniska bilder

 

 

 

Här visas det några ingående bilder på detta japanska stridstål. :)

 

 

 

 

imgp0185imgp0527

 

En vanlig syn på Highspeed Mazdan är att.... den är upphissad i billyften, för att hitta mera prestanda....

Allt för att det ska bli mera bucklor på bilen, som ni ser på bilden till höger... :)

 

 

 

 

MoTeC M800 ECUKokkpittSwita ska ni ringa om ni behöver transportera något, till eller från ItalienZinnie är våran rallymaskot ute på tävlingar.

                  MoTeC är mmmmumma :)                            Pilotens vy i nya JAS 49. :)                           Handla så mkt ni orkar av Swita.se             Zinnie är vår älsklings vovve. :)

 

 

Mappar lite....Etanol tank? vad är det?. Jag har ATL tank ja. :)Oj va gött responsen smäller efter man trycker på denna knappen.. :)Mazda VRC ( Värsting Rally Car) :)

             Här mappas det lite eller mkt. :)                        Västa sortens bränsle tank.                                   Den där knappen är skoj. :)                         Trevlig vy för konkurenterna! :)

 

 

Mazdan EMK kannan 2006, kartläsarn tyckte jag bromsa för mycket, ändå var vi totalsnabbast på den ss:en hon klaga på. :)Nya största värsting bromsarVem är detta....Brandsläckaren måste trimmas också.

                                Full fart spar tid.                                       Nya största bromsar behövs för                         Hej Björn Ånvedh heter jag                  Brandsläckare i aluminium= lätt!

                jag vänster bromsar så hårt.                                 "Mr Highspeed"

 

 

 

 

 

 

 

.................... Och här så visas det, lite mera ingående bilder ....................

 

 

 

maztisens remskivor.mycket snabb mapsensoroljekyl med kylfläkt

Remskivor med dubbelrem så det inte slirar. Slir har varit ett problem också., men inte nu längre. :) Mapsensorn i mitten klarar 3.4kg turbotryck med

4/100sek respons tid. Vi har denna mest i DIV1. Oljekylet till höger har en elkläkt som startar vid 95 graders oljetemp.

Oljekylet sitter inkapslat i en låda typ och sitter bra skyddat. Man skruvar inte fast själva kylet,

så risken blir mindre att kylet spricker och läcker olja.

 

 

egr ventil4 mkt pulver tändspolar

En elektronisk EGR ventil  som dagens wrc bilar har, gör så responsen blir het att köra men avgaserna blir kalla

och goa för turbon.. Bilden visar en annan modell av egr, men funktionen är den samma som på wrc

bilarna. Men man måste ha bra gnista också, i form av 4 st  tändspolar som heter duga.

 

 

sista hemliga kammarna juni-09cp högkåmpa pistoler

Här inne någonstans i motorn under dom sista hightech kamaxlarna, skall denna högkompade CP kolv monteras.

 

 

mazda big turboPowerfull exhausts kams to mazda VRC :)

Garrett turbon på min maztis är stoor, till denna lilla motor. Mäter på tumstocken 5.5cm större diameter, än en Mitsu EVO7 turbo. Laddar gött

mos redan vid 4000rpm, flåsar på sjuukt gött upp till hela 2.6kg. När det klippet kommer så känns det ibland i vissa svängar

 att man blir passagerare, ist för förare. :) Goare ös med goa hightech kammar, med WRC tänkande i..

 

 

Mazdans nya anslut ic

Mazda motorn i Superflow motorbromsbänken 2009. För dom som undrar

så är främre röret på avgassystemet vinklat 90grader, för att avgassystemet

skall passa i bromsrummet.Det rostfria röret uppe på grenröret är till egr systemet.

.............................................................................................................................................................................

 

 

 

 

2 nya och kanske roliga fläktar.WRC tänkande på vattenkylet

Dubbla elfläktar är bra att ha, speciellt när man kopplar elsystemet var för sig. Då kan en stanna och en funkar iaf. Bra att göra så, då slipper man köra motorn för varm, av misstag. :)

Aluminiumkylet har lite WRC tänkande också, genom att ha in och utlopp av vattnet på samma sida. Man kan se svetsskarven av mellanväggen (mitt på) till höger på kylet. Följer

man vattnets väg så förstår man att vattnet måste passera 2ggr förbi kylfläktarna, och kylet blir dubbelt så långt så vattnet är i kylet dubbelt så lång tid..., fast man

inte har gjort kylet större. Sen skall det göras en liten kåpa baktill som fläktarna monteras på, så tvingar man luften att passera i hela kylet.Typ Volvo 940 org.

 

 

 

Mazda hightech  gearboxMazda evo gearboxOther angle of mazda evop gearbox

Mazda Evo9 växellåda färdig mixat ihop... Med startmotor och allt. Vi trodde från början att startmotorn kommer att ta i överallt,

men det gjorde det inte. Så det projektet vart ovanligt enkelt. :) Plåten mellan växellådan och blocket är Mazda orginal.

 

 

Active transfer(centerdiff) to evo9Topview of active centerdiff Mazda evo9Inner flange to put on front driveshaft to Golf16 driveshafts.

Här så ser ni till vänster den aktiva centerdiffen från Mitsubischi Evo9, med japanska Cusco`s (stålhus) framdiff monterad.. Ventilationen till "The Transfer" som den heter på evo språk,

 är modifierad på höjden, och även flänsen framtill är snedfräst för att ge plats i bilen för Mazdan styrväxel som ligger "på" annars. Nu dras ventilationen upp till motorrummet

genom an-kopplingens anslutning. På bilden till höger så ser man inre drivhubbar fram. Dom monteras mellan drivaxeln som finns i Evo9:ans aktiva diff och

bilens drivaxel på varje sida fram. Dom 4 tänderna är till wheelspeed sensorn som den aktiva drivlinan behöver... Sitter en på varje hjul. 

 

 

Evo9 rear diff.Back view of the Mazda evo9Spec output shaft from reardiff to Ford cossi driveshaft.

Mitsubischi Evo9 bakaxelklump sitter det på Mazdan med en diff från japanska Kaaz. Hela diffen är gjord i stål, även "höljet" är i stål. Så den diffen är nog

inte lätt att "spränga". Kåpan bak på klumpen är från Mitsubischi Galant, och den är monterad upp&ner, för att passa i Mazdans fästen.

Drivhubbarna bak (bilden till höger) har inte ringarna med dom 4 tänderna till wheelspeed sensorn monterad än. Det kommer... :)