Startsidan Motorjustering/Tjänster Produkter Nyheter Kundgalleri Fun stuff Mr HighSpeeds bilar Secret files Beg säljes Kontakt/information
Team Crew Rallybilder Tävlingsrapporter Mazda 1.6 T16 4WD teknisk info Mazda 1.6 T16 4WD utveckling Volvo 240 GrH Mitsubishi Lancer Evo8

Mazda Teknisk utveckling

 

Mazda news

 

 

Ni är välkomna att läsa lite neråt här, om vad som händer med Mr HighSpeeds Mazda.

 

____________________________________________________________________________________

 

 

 

 

Mazda superflow datorer.9,7hk just här, som en trimmad moped. :)

 

 

Vad som skall testas mera nu under 2011-2012 är..

 

 

Låg-hög kompression, 7 kammar till, flera turbo tester, turborör, laddluftkyl, luftfilter, avgasystem,tändsystem, tändstift, spridare. Vore kul att få tillbaks vridet på

låga varv (men inte tvunget). Jag kör inte så mycket där nere. Motorn är varvillig, men det viktiga är att få mera effekt runt och efter 6000rpm, det är

liksom mitt i registret för mig, där jag kör. Regulatorn går in vid 7700rpm idag, men kan bli en höjning om det visar sig behövas.. :)

 

Sen retar jag mig på att ljudet i avgassystemet inte är gött på ss, det vääser bara... :( Tomgång och decibelprov låter det som motorn har 1000hk(typ)..

men på ss tyst å vääser.. Ska försöka ändra på det, med dom nya kamaxlarna och gå ner! lite i diameter på avgassystemet.. Har en

decibellmätare som jag sa checka av med, Känns som en viktig sak, för ljud för publiken är skoj. Jag har nästa kört ihjäl

 

2st åskådare pga dom hör mig inte.. :( Det blir nog den svåraste trimningen detta med ljudet, men jag sa

 ägna mig en viss tid till detta. Lyssna på en WRC Cittra så förstår ni. :)

 

Mera hästkrafter för konkurrentera ska få mera bekymmer, mera ljud för publiken,

och activ drivlina som gör att jag får det enklare och roligare att köra.

 

Vi får se hur långt detta räcker tidsmässigt på sträckorna... hehe :)

 

Vi syns kanske i skogen, och tack för att ni kikar in här..

 

Ha en bra dag.

 

Björn

"Mr Highspeed"

:::::::::::::::::::::::::::

 

 

 

Några ord om vad som har hänt i utvecklingen av motorn fram till 2011.

 

Första gången motorn utvecklades i Superflow motorbromsbänken nov/dec 2008, vart resultatet efter

1,5mån motorbromsning med 7 olika kammar i 12 olika kombinationer, tillsammans med 5 olika

turbo utförande mm. Luftfilterrör och avgassystem tester, så sjönk faktiskt

 

vridmomentet till 518nm 4000-4200rpm (hade innan 542nm vid 2,5kg boost ), men effekten

 vid 6000rpm hade ökat 36hk(till 324hk) och vid 7000rpm vart ökningen 14hk(till 295hk).

 

Max motoreffekt öka från 328hk vid 5100rpm till ...334hk vid 5700rpm,

men motorn var inte svagare vid 5100rpm fast toppeffekten

höjts upp i varvtals registret.

 

 

 

För den som inte vet.... Så är det viktigare för mig att få

fart bilen än att åka tävling just nu. Det har varit

 så ett tag och kommer och vara så ett tag till.

 

 

För det retar mig mycket att jag förlorade så mycket tid/km på långsam rallyväg mot dom bäste.

 

Därför byts drivlinan ut HighSpeed Mazdan till en med activ mellan diff. Att jag redan kan åka

lika eller ifrån dom på snabb rally väg, är bara en bonus. :) Och den activa drivlinan

gör nog HighSpeed Mazdan, inte långsammare....  på snabb rally väg. (hehe)

 

:::::::::::::::::::::::::::::


 

 

...Här skrivs det om utvecklingen som görs i motor och bil....

Som gör HighSpeed Mazdan förhoppningsvis snabbare och snabbare.

 

Fyller på med lite information allt efter som..

 

____________________________________________

 


 

Feb 2011

Jobbas sakta framåt, då jobben i firman tar upp det mesta av tiden, och fritiden.

Nya kolvar ska beställas iaf, innan ngt mer händer med motorn.

Mkt hög kompression är på schemat.

 

Hur hög då? Så pass hög så Volvo Opel trimmare känner igen sig.. (hehe)

Måste prova ngt nytt, som kan kompensera dom vassa kammarna.

Turbo motorn blir en Kitcar motor med överladdning :)

 


Aug 2011

Fortsättning att testa ut motorn och plocka ihop Mazdan för

tävling är påbörjad, efter en tids "vilande" :)

 

Fortsättning följer...

 

 


Juni 2010

 

Ni som undrar hur Highspeed Mazdans kamaxlar fungerar.

 

(eftersom det har testats 28 kammar hittills.. mer ska d bliii... )

 

Ni kan få en föraning om detta i "Biffen" Olssons Mazda 1800.

 

 

 

Tack till Rallykalles foto... för bilden :)

 

"Biffen" Olssons Mazda 1800 från Forshaga Ms, här med

kamaxlar från utvecklingen vintern 2008-09.

 

Mr HighSpeeds Mazda 1600 och "Biffens" Mazda 1800 har inte samma kamaxlar.

Men själva nocken, mastern är den samma som man slipar kamaxeln efter.

Dvs Mr HighSpeeds utvecklings kammar/masters

 

Idag finns det 2 uppsättningar kamaxlar som går värre

än "Biffens",och en 3:je är på gång.

 

Jag hoppas mkt på dom oliksidiga kammarna.

 

 

Så ni som undrar över hur farten är i Highspeed

Mazdans utvecklings kammar..

 

Ni behöver bara kolla in Biffens Mazda i skogen..

 

 

Kom ihåg att Olssons kammar är redan 3 generationer gamla.  :)

 

 

En rolig grej till... I Limas vintertävling i år 2010 så ss3 långsträckan på ca 3.5mil så hade bara "Biffen" 2 WRC bilar före sig.

Mats jonsson och Eddie Hörbing i sina Ford WRC:s. Sen kom Olsson ångandes in på en fin fin 3:je plats totalt

före hur många andra 4wd:s. Hur många va det 60st? eller nått sånt (typ).

 

En kul grej med denna ss var att den var mkt mkt snabb. Med andra ord, mkt mkt snabba kamaxlar.. :)

 

 


Mars/April/Maj 2010

Så hände det inte så mkt med Mazdan

 

Lite grejer införskaffades och lades på hyllan.

 

Fler ideér har kläckts och det funderas mest på i vilken

ordning man ska reda ut dhär..

 

Blir nog höstjobb.

 

 

 


Feb2010

Här är första bilden/kurvan på Highspeed Mazdans "inte symetriska" avgas kamaxel.

 

Detta är senaste WRC tänkande, En Focus WRC 2005 har det inte, så vi pratar dagens tänkande!

 

Ska bli kul och se hur dagens tänkande funkar i gårdagens bil från 1987. :)

 

 

osymetrisk kamaxel1

Det japanska stridsstålet ska bli snabbare.. :)

 

Durationerna och exakta ventillyftet fick inte plats på bilden till höger... Jag är sååååå lessen. (hehe)

 

På vänster sida så ser ni 2 kurvor, en blå och en röd. Den röda linjen visar mastern/kamaxel nocken

var symetrisk och den blå visar den "extra" durationen på uppningssidan.

Alltså en oliksidig kam. :)

 

Nu när man printar ut kurvan på detta sättet, så kan man visa lite hur detta är tänkt.

Kul grej till är att mastern kan vändas i produktionen. Öppning av ventilen

blir stängning ist, så har man 2 olika kammar att testa.

 

 


Jan2010

Just nu händer det inte så mycket, mer än att det gottas lite med

julklapparna som Mazdan fick.. :) Bla...

 

 

tial wastegate

 En wastegate nr 2 som ska testas sen..

 

 

En ny kamaxel till avgassidan har kommit också...

 Ytterligare en kam att testa alltså, nr 27. :)

...........................................

 

 

Väntar också på en avgaskamaxel till med helt ny tänkande(nr 28)..

Databeräkningar pågår för fullt... Jag har talat om mina önskemål... Kommentaren vart:

Något sånt har vi aldrig gjort förut till en bil....

 

Jag vill ha en oliksidig kamaxelnock. Alltså.. Exempel en vass kam på öppningssidan

och en snäll kam på stängningssidan... ELLER tvärt om :)

 

ELLER: vass kam på öppning sidan och ännu vassare på stängningssidan..

Eller ELLER..HAHA fundera ni.. hehe---he. :)

 

Kamaxel databeräknings killen vart lite tyst en stund, när jag sa till han vad jag

ville ha, men det ska inte vara omöjligt sa han senare.. :)

...............................

 

 

Jag går i väntans tider just nu. Små grejer som ska trilla på plats, typ: nya turbons avgashus anslutning mot grenrör, med

wastgate anslutning också.Detta ska byggas i bilen för att placering och vinkel av wastegaten blir rätt, för det

är trångt där nere. Rostfria avgasrör och lite nya ideér med restriktor designer.

 

 

2 kamaxlar och en rad olika tester med restriktorer, avgashus och wastegates

ska testas i Superflow bänken snart (innan våren iaf). :)

 

När det är utrett så ska motorn renoveras och höjas kompet i. Jag har försökt köra det mesta av testen på en sliten motor,

för jag tycker det är lite onödigt att göra det på en ny motor.

 

 

I det tysta så, tillverkas det 2 motorfästen och 2 växellådsfästen för motorn,

som faktiskt sitter i bilen. Den hamna där i Nov 2009.

 


Dec 2009

Jultomten kom till Mazda garaget i år igen...

 

mitsu evo9 volvo volvo kardan till mazdan

Volvokardan i bak, Volvo kardan i mitten, Mitsubichi evo9 i fram.. En evo9 bakaxel klump med tillhörande activ diff i fram,

därför blir det en sån här blandning, i en Mazda VRC.

 

 

 

Kardanstången måste svängas ner i fram, för att passa in i Mazdan orginal kardantunnel, och sen svängas uppåt bak, till bakaxelklumpen.

Skulle jag inte lösa detta problem på detta sätt.... Så hade jag fått kardanstången i höger armbåge när jag sitter och kör.

 

12-15 cm upp in i bilen hade den gått, men med hjälp av en tredelad stång och att jag vinkla ner hela Evo9 transmissionen några grader

 (mot blocket), som normalt är 90graders vinkel... Men som nu är ca 94grader ist (vinklar lite neråt i bakkant) så löste sig allt. :)

 

 

 

Nov 2009

 

Här på bilderna är Mazda VRC motorn med Mitsubichi Evo 9 växellådan, tillsammans 

med activa diffen som ska in i bilen för första gången...

 

 

Hur många spännband behövs för att tygla denna effekt stinna Mazda motor i motorrummet för första gången?...

 

mazda spisen på väg i 2009 1mazda rova med spännband 1

Svar:.. Dadaaaa...jo! 4 st... Och nu ska det bara göras 4 st nya motorfästen i alla väderstreck.. Det skall mätas ut kardanstångs längd åsså...

 

 

 

De där med kardanstång blir ett ämne för sig. En del Evo9 kardanstång tillsammans med 2st delar Volvo 740/940 kardanstänger, blir en VRC kardan. :)

Jag har klurat mycket på detta här, och så här får det bli! Amen... När jag gör första asfalts starten så ger det sig om

 jag blev bönhörd. :) Volvo 940 och Mitsu evo9 stänger i en starker Mazda 1600...kan det gå..? :)

 

Hörde att i WRC så ska det snart bli 1600cc motorer, ist för som idag 2000cc, 2 liters motorer.

Jag har nu hålligt på i något år med min pysburk på 1600cc och utvecklat motorn...

Kul och vara först med något.! :)  Speciellt på att vara långt över

300hk och ladda 2.6bar. *S*

 

 

VRC= Värsting Rally Car, och för den som inte vet... så betyder WRC World Rally Car.

Jag tycker min Maztis börjar bli en VRC nu..... men bara lite... *S*

 

 

.......................................................................................

 

 

Många tester har det gjorts.... Och nu ska den monteras ur motorbromsbänken..

 

Jag kolla in klockan i Superflow motorbromsbänken hur lång tid motorn har varit igång....Oj!..

Räknar man att ett mini rally DM tävling tar ca 20 minuter i ss (specialsträcka) tid,

så har mazdis motorn bromsats till max i nästan 40 minirallyn (exakt 39.3).! Huu...

 

Och just innan jag tog ur motorn ur motorbänken så slog riskokarn rekord. Det gamla japanska stridstålet

är nog bättre än vad man tror... Eller har motorbyggaren satt i för bra grejer.. Gött i vilket fall! :)

 

Nu är motorn på väg in i bilen för att göras 4 st motorfästen och mäta ut drivaxellängder..Kardanstången ska mätas ut, så längderna blir rätt.

Nya turbons wastegate placering och rör skall också fixas till på "rätt plats". Kände det att nya turbon med WRC tänkande i,

 är bättre att bygga fast på plats så att säga.. Så allt blir rätt med böjar, placering etc...

 

För sen ska Maztis motorn tillbaxs till motorbromsbänken igen... :)

 

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

 

Okt 2009

 

 

nya externa turbo huset 1mazda mekk i fram 2009

 

Nya turbon med extern wastegate. Första testerna med detta lilla DIV!/WRC tänkande. Modernare WRC motorer har extern wastegate och DIV1 rallycross motorer

som det är bra fart i EM toppen. Mycket hästkrafter lär jag nog behöva för att klara av och köra bort rosten på bromskivorna. :)

Som ni ser på bilden till höger....så har jag börjat med framvagnen. Kryssmätning, styrväxel geometri etc...

För snart ska mazda rovan och evo 9:ans växellåda upp eller i. :)

 

 

Dom testerna med nya turbo avgashuset och extern wastegate, är inte bara för min mazda. Mycket av dom här testerna som görs nu

framöver,är inte bara för min egen del... Lärdomen från hur detta systemet ska byggas upp, skall provas också på 2 liters

 motorer,typ Escort WRC. Forden och alla andra 90-tals bilar ha intern wastegate i turbon. Detta här blir ett

"stepp up" för dom. WRC bilar med extern wastegate kom sen på 2000talet.

 

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Sept 2009

Yes!!

Nu börjar det arta sig.

 

Mazda kamtest nr 26

 

Kamtest nr 26 är körd nu i början på sept 2009, och resultaten av alla kamtester börjar ge resultat.

På bilden ser ni en ngt suddig avgaskam...och det är den pga... den är lite hemlig. :)

Laddtryck vid 4200rpm är 2.6bar. De ni. :) Toppeffekten är nu vid 5800rpm 331hk.

Stundtals var effekten uppe i 334hk, men den var inte repeterbar.... Än :)

 

Jag hade en liten vision när jag började med utvecklingen av Mazda motorn.

340hk vore skoj. :) Får se om jag klarar av det. Det ger sig....

 

Denna mycket speciella databeräknade kamaxel efter önskemål från Mr Highspeeds sida,

som har kommit till.. När man har kört lite över 20 kamtester,

 så fick jag en uppenbarelse i hjärnan.

 

Så här vill jag ha det! och kamdataberäkningskillen vart nästan lite små sur på mig. :)

Men han fixa det... och resultatet vart EXXELLENTE!!  Amen :)

 

 

 

mazda avgassystem

Nu har det börjats testa olika avgassystems designer på allvar.

Visar på bilden några grejer...

 

 

Tial ex hus

En bild på den första avgashuset som skall köras med extern wastegate.

 

Och nu ger vi upp avgashuset med inbyggd wastegate, för avgashus med extern wastegate. Ska

 alltså ha en separat wastegate på utsidan.... Som dagen WRC bilar och Rallycross DIV1 har.

 

Har gjort många tester med avgashuset med inbyggd wastegate, och har modifierat

 luckan och utväxlingar många gånger, och höjt motoreffekten...

 

Men nu känns det som jag kört fast lite. Därför går jag på det moderna ist :)Genom att "strula"

så mycket med gamla avgashuset så har jag lärt mig mycket om att jaga hk i de

gamla grejera, som 95% av våra rallybilar med turbo motor har.

 

 

 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Aug 2009

Så skall det jobbas vidare... Rapporterar snart lite. :)

 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Juli 2009

Satt ikväll 3juli och dividera lite med min kompis Mathias....

Vi konstatera lite lugnt att maztisen börjar faktiskt bli riktigt bra. :)

 

Men flera och något lite viktigare tester ska köras nu på semestern,

för sedan ska motorn isär och bytas till högkomp kolvar.

 

I motorbromsbänken skall det köras lite andra

motorer medans maztisen är isär.

 

 

maztis kammar i topp    mazda nya anslut ic

 

Nu har det körts totalt 22 olika kamtester från när jag började, känns lite som att jag behöver sätta dit helicoilgängor snart... :)

Visar också laddluftskylet nr1. Har också börjat sortera ut rördiametrarna i turbo/intercooler rören.

Kamtest nr 22 kördes 1juli, och 2 till ska snart köras.

 

För dom 2 helt nya databeräknade värsting avgaskammarna jag skrev om tidigare, har kommit. :)

 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Juni 2009

 

första intercooler testerna gjordaandra intercooler testen2 första turbo test rören

Visar till vänster insugnings gaveln på intercoolern som har varit med om 2 tester, i mitten så har även gaveln ut ur intercoolern ändrats på.

Lite längre ner på sidan så ser man hur gamla anslutningarna på Mitsubichi intercooler såg ut. Nu ska det göras mera tester på

gavlarnas konighet,så att luften sprids rätt med tanke på vart in/ut gången är.

 

Bilden till höger visar 2 olika tryckrör, från turbon till intercoolern.

 

 

 

4 mkt pulver tändspolar

Visar en hel hög med olika rör, med olika radier och 3mm skillnader, i diameter. Gör tester på hur motorns "pickup" på turbotrycket på låga varv,

och motoreffekten visar sig, när man har olika diametrar på rören till och från intercoolern. Första testet när jag gick upp från

48mm till 51mm diameter på trycksidan, gick det redan baklänges i pickup, och därmed försvann

 

det vrid vid 4000rpm och en bit upp i registret. Fick inget mer pulver alls

vid 7000rpm. Så nu ska jag beställa hem klenare rör och testa!

Ska snart testa lite olika tändsystem.

 

 

 

Dessa 9 olika avgaskamaxlar har jag testat hittills...i år.

Och jag har redan kört en del tester med insugningskamaxlar också. Det gjorde jag förra vintern, men nu har jag gjort lite referens tester,typ.

När jag hitta på en intressant avgaskam, så körde jag olika insugskammar till den, innan jag gick till nästa avgaskam.

 

Resultatet av detta vart..... : Jag har riktigt krånglat till det för kamdata master beräknings killen...

Får 2 nya avgas kammar med nya profiler kommer, i slutet av juni (hoppas jag). :)

 

testkam 09 nr1testkam 09 nr2testkam 09 nr3testkam 09 nr4

 

testkam 09 nr5testkam 09 nr6testkam 09 nr7

 

testkam 09 nr8

 

Sista avgaskamaxeln i lite närmare bild.

Har testat kamaxlar mellan 7.7-11.75 i ventillyft.

 

 

Men dom bästa kamaxlarna sitter här!

 

sista hemliga kammarna juni-09

 

Med uppningstider så man blir nästan mörkrädd..

Men vi får se vad dom nya kammarna säger sen... :)

 

 

 

 

egr ventilegr i grenröret

Något som jag också arbetar med är elektronisk EGR ventil (till vänster) och EGR anslutningen på grenröret (till höger).

Detta är systemet som jag ska börja att använda iaf, vi får se vad som blir upgrade nr 2 sen. :)

 

Vi har användt EGR-system i DIV1 förut (nu är det förbjudet), men denna ventil och

rördiametrar är mera anpassade för en rallymotor med 34mm restriktor.

 

Igentligen så heter det AGR system, men då är det nästan ingen som

fattar. EGR system så går det upp ett ljus hos många.

 

AGR= Air Gas Recycling system. EGR= Exhaust Gas Recycling system.

Man tar juh inge avgaser från insugningssidan och blåser ner i grenröret vah??.

Nee...man tar juh frisk luft från insugningssidan... eller..?.. :)

 

 

Hehe... nuu fåår i tääänka lite...... ere avgaser turbon tar i luftfiltret och trycker såå gött in i motorn eller är det frisk luft... :)

I alla fall så tar EGR valven sin luft/"avgas" innan gasspjället, och skickar det direkt ner i grenröret/avgasdelen på turbon.

 

EGR:en funkar ungefär som en "popp off" ventil, eller avlastningsventil som vissa säger. Poppoffen skickar

normalt turbotrycket rätt ut i det fria, när man släpper av gasen. Men EGR:en skickar sitt

turbotryck in i avgasgrenrör/avgassida turbon när Piloten släpper av gasen.

 

EGR ventilen är normalt elektronisk, och programeras att öppna på ett programerat spjälläge, när föraren

släpper av gasen. EGR systemet jobbar ihop med det vanliga ALS:en (Anti Lag System),

responsen på enkel svenska. :)

 

I vilket fall så går motorn som hel....., när man släpper av gasen!! och ger på igen.

Iaf är det fränt att kunna fickparkera med 1kg turbotryck. :) 

 

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Maj 2009

 

Flera kamtester är körda nu, kommer att fylla på med lite bilder och info snart.

 

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

April 2009

Jag körde en hel drös med olika kammar förra vintern, men nu lägger vi i 2:ans växel och trappar upp ett steg i kamaxel djungeln..

Vad vi börja köra för kammar var sk. Referenskammarna, dom bästa från förra vintern. Fick nu 328hk och 530 nm i vrid med 2.54 bar boost.

En liten ökning i vridet sen förra vintern, och det tackar vi för.. :) Prova att ladda 2.7kg men det börja betala sig dåligt. Lite fräänt iaf och se 2.7bar overboost. :)

 

Toppen är renoverad sen sist, med ett nytt avgashus på turbon som jag nu inte har portat bort mig i. Jag porta turbon flera gånger och effekten och vridet öka

hela tiden tills jag porta sista gången så försvann det 14hk.. :( men jag fick mycket lärdom av portning i avgashuset med inbyggd wastegate iaf. :)

 

Nu under april har vi bromsat 2 av 6 avgaskammar, vi skall fortsätta med dom andra 4 snart. Vad jag vill få ut av detta är...finare avgasljud och mera hästkrafter

om man kan få det på köpet.:) och att testa helt vansinniga tok profiler till kamaxlar, hur dom funkar i en restriktor rally motor. Jag har tokiga

visioner i skallen, och vill testa typ: vassa motorcykel kammar, DIV1 kammar, fritt trimmade touringcar racing kammar etc etc.

 

Helt sjuuuka profiler, igentligen. För en turbo motor med 34mm restriktor. (hehe)

 

Mazda rovan i superflowen våren 2009Mazda big turbo

 

Highspeed Mazdans motor i bromsbänken för operation, hitta hästkrafter och testa ut alla "griller" och idéer som har snurrat i huve på trimmarn. :)

På bilden till höger så ser ni stora turbon.... Om ni skulle titta på denna stora turbo (på den lilla mazda motorn) så skulle ni nog undra om

inte mazdan behöver någon typ av bogser hjälp för att orka med denna extra vikt.. För turbon ser stooor ut :)

 

Garrett turbon till mazdan har 5.5cm större diameter (mätt med tumstocken) jämnfört med en Mitsubischi Evo turbo.

 

Note: träbiten på bilden till vänster är till för att hålla övre kylarslangen på plats. Den ger ingen extra effekt, tyvärr. (hehe)

 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Mars 2009

 

Visar här dom första bilderna på Mazda Evo förvandlingen 20 mars -09

 

 

Mazda evo lådanmazda evolådan igen..

Detta är dom första bilderna på Mitsubischi Evo 9ans växellåda som är lite omgjord för att passa Mazda 1600 motorns block. Plåten innanför

startmotorn till höger som täcker hela kåpan är Mazdan orginal, och ska vara där när man monterar ihop allt sen. Claes-Göran Ryrlen

är en "klippa" på att göra såna här special jobb. Och det vet jag sen lååångt tidigare, ända sen när vi gick i skolan tillsammans.

 

 När tekniklärare, vaktmästare gick bet på svetsa och konstruera så kom dom och hämta Ryrlen.

På så sätt fick han "extra håltimmar" i schemat. :)

 

 

Aktiv mellandiff.Luftningen på aktiva diffen

Här ett par bilder på den "activa" mellandiffen med den värsta framdiffen monterad i som går att köpa idag. Till höger så ser man hur ventilationen

till "activa" diffhuset modifierats. Vart tvungen att göra så här för Mazdans styrväxel gick rakt i std ventilations grejera som sitter uppe på

den plåten som syns. Det fick också fräsas bort mycket matrial och sänka plåten och vinkla ytan framför, för att få mera

 

utrymme för Mazdan styrväxel. Ny ventilations anslutning är gjort åt sidan för att man ska kunna skruva på

en slang med AN-koppling som ska dras upp till motorrummet och ha ett luftfilter där..

 

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Jan 2009

Januari 2009

 

och framåt kommer det att jobbas en hel del i bromsbänken och få klart med Evo9ans drivlina i Mazdan.

 

Mitsubichi Evo9 drivlina byggs in i bilen under vintern 2009 (ist för xtracen), 5 växlad med sequentiellt spakställ, Fram och bakdiffar

är dom senaste modernaste man kan köpa, just nu iaf. Mellandiffen är aktivt med MoTeC diffcontroller, programerbar 

4 (+2) lägen på knapp, (så man kan ändra diffinställningar på ss). Olika inställningar för acc/de accelrations

parametrar, handbroms release, override tables, hjulsensorer mm mm. Ska bli skoj detta här :)

 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::