Secret dyno results meny
.......................................
7. Opel Kitcar 2.0 vs Ford Escort BDG 2.0
6. 2 olika Highspeed Volvo 531 motorer..
5. Mazda 1800 GTR 4WD.
4. Ford Escort BDG
3. Volvo 240 GrH bromsbänksrekord.
2. Mitsubichi EVO6 GrA .
1. Volvo 240 Turbo
|
|
6.
Här kan ni se skillnaden på två
olika värsting motorer
från HighSpeed..

Heldragen linje är en 2.3 531 insprutningsmotor,
streckad linje är en 2.3 531 förgasar motor.
Båda Highspeed motorer av senaste rön.
Röd linje är hästkrafter och blå linje är vridmoment.
Stoora skillnaden är att sprut motorn har mycket mera bottendrag och lite starkare mellanregister upp
till nästan 6000rpm, pulvret över 7000rpm är
överlägset mer i insprutnings motorn.
Att sprut motorn ger så mkt mer hästkrafter än förgasar motorn beror mkt på att sprut motorn är mkt "tuffare" trimmad i motorn,rent mekaniskt. Man har inget
vaccum i förgasaren att ta hänsyn till.
Förgasar motorn är utrustad med Weber 48 dco/sp.
Insprutnings motorn hat MoTeC M4
4.
Ibland så får man ta sig an lite "bråkiga" motorer. Föraren
klagar över dåligt mellanregister i sin högvarviga
...Ford Escort BDG motor...

Ser ni den streckade blåa linjen, så förstår jag vad
han menar.Dom som har lite svårt att tyda
diagrammet så ska jag förklara lite.
Dom 2 översta blåa linjerna är vridmomentet, streckad
när kunden kom och heldragen när jag var klar.
Dom 2 nedre röda linjerna är hästkrafterna, streckat
före och heldragen är när justeringen var klar.
....Skillnaden vart....
4500 rpm +17.1hk och +26nm
4750 rpm +53.2hk och +79nm
5000 rpm +27.8hk och +39nm
5500 rpm + 8.1hk och +11nm
6000 rpm +18.1hk och +21nm
Mr Highspeed ställde om kammarna och gjorde nya halsringar med en helt annan design, svarva lite i webern, portade den lite också..... Sen det viktigaste, borra
några hål på rätt ställe. VIIPSss!!
Så kände ägaren inte igen sin bil... Stor flin i feijaan
efter teståkat ee trevligt att se... :)
2.
Mitsubichi Evo GrA

Bromsdiagram 2009. Inte mycket att säga om igentligen, mer än att det börjar funka nu med evo tänkandet.
Dom nya kammarna lyfter mycket, och di öppnar på möra
och di stänger t på kvällinga. Di e göör goaaa. :)
Nästan 12,5mm med lagom duration är mumma.
Och denna motor har bara 2008års restriktor. :)
328Hk vid 4900rpm och med 540Nm vid 3800rpm,
så tar det tag gött i gruset!
Evon varvar ur till regulatorn på alla växlar utan bekymmer,
tom på 5:ans växel = 7200rpm. Känns som nonsen,
när man testar rakt fram på asfalten :)
Hittills har vi bara ökat motoreffekten i evon,
men nu ska vi börja trimma den också! :)
1.
Parik Werners Volvo Turbo

1. Werners Volvo 240 Turbo Vänersborgs Mk
MoTeC M400 insprutning med 34mm restriktor.
Detta diagram är från första gången det bromsades,
vi körde 3 ggr i rullen innan effekten fanns där.
2. Vi bla, byggde om turbon efter denna bromsningen som diagrammet visar här. Teori och praktik funka inget
bra här, det förstod jag direkt när jag
börja mappa och jaga kusar.
3. Motorn tog sig lite dåligt på låga varv och vart lite svår att mappa från 5500rpm och uppåt. Är man lite van
att läsa bromsdiagram så ser man det.
Denna bromsning vart det BARA 305Hk
och 440Nm vrid.
|
|
7.
Visar skillnaden till nytänkande
16V trimning vs gammaltänkande 16V trimning.

Röda kurvor hästkrafter, blåa kurvor vridmoment.
Visar några streckade kurvor på Ford Escort BDA/BDG
motorer som har importerats. Ca 235-240hk. Japp!
Dom är intestarkare. Ett ex antal är bromsade.
Visserligen hittades det lite hästkrafter
av Mr Highspeed men..... jaja.
Di r lååååååååååååååååååångt etter.
För att visa lite vad jag menar så har jag lagt på den heldragna linjerna. En Highspeed Opel 16v Kitcar,
,med lite modernt tänkande (mkt modernt). :)
Måhända att det heter Kitcar i Opel trimningen, men
ang Ford Escort BDG så hette det förr Gr4, och
det var minst lika häftigt då,på den tiden.
Med andra ord så går det få fart på gamla fåårdar,
om man blandar in lite nytänkande.
Finns redan såna BDG monsters. Min gamle klass kamrat Claes-Göran, har en sån. Ryrlen meka motor och
Mr HighSpeed filar toppen och fixa kamvalet.
Viipsss... Såå har man en värsting BDG på 268-281 hk,
beroende på vilken årgång vi pratar. :)
5.
Biffen Olssons Mazda 1800
före och efter Mr Highspeed gjort
i ordning grejera.

Ni som undrar vart farta i Lars-Ove "Biffen" Olssons Mazda kommer ifrån, så kan jag avslöja det här. Viss skillnad vart det vah!?.. och 325 ponnyssar vart det till slut :)
Längst ner så ser ni gamla laddtrycks kurvan,
och den nya ser ni inte... *S*
Topplocket är herrejössess portat, kamaxlar med WRC tänkande i, och sen lite aggressiv Gems mappning. :)
Kamprofilerna är från Highspeed Mazdans "avdankade" utvecklings mastrar... Fräänare finns idag. :)
Går som he.... Saken är biff! Det är klaartt med andra ord.
Mr Highspeed instämmer helt. :)
3.
...Gällande 2.3 531 bänkrekord...
2007-??. Lindströms Volvo 240 Highspeed.

Lindströms Volvo 240 Highspeed 531 motor med MoTeC
insprut. Motorn har gått två sessonger, och
2009 blir det den 3:je .
Motorn har sista tänkandet i kamaxelväg, och
hur ett Volvo 240 531 trimm ska lira ihop.
Toppeffekt 277Hk vid 7800rpm (röd).
Max vrid 290Nm vid 5500rpm (blå).
och redan 265Nm vid 4000rpm.
(Maximalt 183Kw på drivhjulen)
Allmänt omdömme:
Låter gött som f.. och går som he..... :)
Crosscart

Robert Engelbreksson crosskarts bromsdiagram.
Heldragen linje sista repan och streckad linje är
första repan i rullen. Röd=HK.... Blå=NM.
Det jobbades mycket med avgassystemet,
det är väl det som är det hemliga,
som vi kan nämna här :)
|