WRC1.
Ford Escort WRC motortrimning
på schemat i ex antal veckor, i Superflow motorbromsbänken

i december 2011 och januari 2012 för trimning, inför sessongen 2012.
Framför allt så är det att hitta så mkt Hk som möjligt runt 5500-6000rpm,
för att få Forden att gå fortare rakt fram. Och att behålla bottendraget
som finns redan... eller helst förbättra det också.
Efter första bromsningen med den motorn varigt med och
vunnit SM guld med 2011, så sa ja bara...OJ!!.
Jag ska trimma ngt som slog bromsbänks rekordet
med 3 hk direkt hmmmm...
Jag har vare i liknande sitsar förr.... så jag är luuuugn... :)
(fast då i EM toppen i rallycross)
WRC3
Flera byten av insugnings och avgas kammar har det blivigt.
Allt för att hitta hk i Escort WRC motorn.

Jag säger bara en sak.... Tur det finns en så bra uppfinning som helicoil gängor,
så man kan reparera gamla Fåårdarrrr..... Har man skruvat några
tusen timmar i bromsbänken, sen mitt nittital.. så vet man:)
2 bra saker med att byta måånga kamaxlar i en WRC Escort... Är att man lär sig
att skruva med förbundna ögon...(som det känns) och man kanske
hittar en hög med Hästkrafter åsså. :)
Gradskiva och kamdoktor är en bra grej mee...
WRC5
En turbo kan man göra mkt med...

Här finns det elektronik och en turbo skymtar till också på bilden.
Turbon tog isär och portades i omgångar, med att man drog lite repor
i bromsbänken och kolla effektuttaget efter varje gång....Sen så gjorde man d om igen.....
och igen i baby steps,Försiktigt försiktigt mkt försiktigt.det är lätt att "porta bort sig"
när man ligger nära gränsen, och då blir bottendraget i motorn lidande.
Aggresiv portning av turbon är bra. Men under kontrollerade
former, så är det ännu bättre :)
Vart stoor skillnad faktiskt...
Låter som hemmmst stooor skillnad va??.. Typ som 50hk eller 100hk skillnad..
Nja.. Så är det inte i denna världen med 34mm restriktor trimning.
Överlägset är snarare 7-8hk. Och jätte bra, är 3-5hk..
Speciellt i en motor som redan slog Hk dyno rekordet!! med
3 st ponnyssar...när man börja hela projektet.
WRC7
När Mr Highspeed drog dom första reporna i Superflow
motor bromsbänken med 2011års SM Gulds motor,
för att trimma den inför nästa års sessong 2012.

När ja börja projektet så vart jag lite "nedstämd" typ såå..... Nääääj Ffaa fa faaa...
Motorn slog bänkrekordet med 3 hk. Jag som hade hoppats på att den skulle ligga typ,
5-10 hk under rekordet från början... men man kan inte få till allt lätt här i livet,
så varför skulle man få det med Jonssons WRC motor..
Jaja... tänkte ja efter att ha kört en 5-6 repor i motor bromsbänken och ser
att det repeterar. Då lova jag mig själv, att köpa och äta en god
bakelse för varje Hk jag slår/höjer rekordet med. Så nu
jev.... är det slutsnackat och slutlekt!
Trodde inte skulle bli så många tårtbitar från början, men med
facit i näven så hade det blive billigare om jag samlat
ihop lite och köpt en liten tårta ist.. (hehe) :)
1.
Mera GrH Volvo B230 2.3 tester
Har det börjats med nu 2011.
Utvecklingen går alltid framåt. :)

En Volvo 240 Hotcar motor..
(Motorn ska sen sättas i Mr HighSpeeds GrH Volvo, alltså Hotcaren)
Grejen med testerna är.... det är inte meningen att få värsting motorerna
att bli starkare, utan en helt normal 250 hästars motor
som skall bli "bredare" i registret...
Lite tidigare till lite senare..
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
3.

Det har testats 4st olika nya kamaxlar mot 1st referens kam hittils.
Kommer nog att bli ca 5 st till...(minst).
Några av dom nya kammarna har redan gått i sopbingen.
Det är inte alltid det går som man vill...
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
5.

Alla kammarna som var tänkt att testa... är testade.+ 2st till just nu.... under 2011.
En av dom 2 sista kamamrna, så började motorn att må gött.. !
Motorn lämnar just nu en bete över 270 hk.
Exakt hur mkt över??. lite olika beroende på grejera :) (hehe)
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Rally ApK Volvo B20
Maj 2011
1.
Kitcar tänkande... Kan man ha det i en gammal B20?

Under vintern 2010-2011 så har det körts en del tester i Superflow motorbromsbänken.
Vi har kört rätt mkt prov på sånt som man normalt inte testar i en Volvo B20
motor. Något som ni kan få en föraning av när ni tittar noga på bilden.
Men vi snackar inte om något så enkelt som kaminställning! (hehe)
3.
En annorlunda Volvo B20 motor..

Hur kommer detta att bli när man lägger ner lite tid på
utprovningen... Av exempel: ..... allting! :)
Motoreffekten hänger med myyyycket bra över 8000rpm ocksåå..:)
Hur känns motorn att köra?.... Jooo varvräknar nålen går
lika lätt förbi 7500-8000rpm... som 5500rpm. :) |
|
WRC2.
Trimma en WRC motor så det kan hjälpa,
att åka lite fortare är väl inte så svårt. Eller?!?

Byte avgaskamaxel igen å igenn.. igen åååå åter igen. :)
Före jul december 2011 så har jag hittat några
hästkrafter och bottendrag, på bilden visas det kambyte
nr9. Och det är inte slut med det än. Det sitter juh....2 kamaxlar
som man kan montera i, i olika kombinationer med varann + all annan trimning.
Avgassystem portning turbo restriktor, luftfilter rör, turbo rör... mm ..mm
Vad som reds ut lite nu i början är vilka av mina kamaxlar och i komination
med varann... Klåår Ford motorsports WRC kamaxlar som sitter
i motorn från början.+ turbohus portningar, avgassystems
designer och ljuddämpare, turborör mm mm
Med all den erfarenheten jag har sen 1996 med DIV1/Supercar rallycross trimning
i 1000tals arbets timmar, hjälper mig mkt här. Men Mr HighSpeed måste
ändå tänka, för detta är första WRC rallymotorn som ska utvecklas
motoreffekten i, och den har 34mm restriktor när rallycross v
ärstingarna har 45mm. Det skiljer en del på tänkandet iaf.
Mina rallycross kamaxlar testas och 2 nya
databeräknade kammmar körs också.
Stay tuned!! Detta är fräänt :
WRC4
Nu har det retts ut vilka kammisar med inställningar som
Som Ford WRC motorn ska ha 2012.. iaf till att börja med.. :)

För under denna resas gång har nya "uppenbarelser" döket upp i skallen på mig..
12 st olika kamaxlar i olika kombinationer har det bromsats fram, och referens
tester ocksåå.. för ibland tror man inte sina ögon hur mkt
Hk som dök fram från ngt "gömställe".
Ibland gnuggar man ögonen liksom, och säger till sig själv...
Va i helv.... hände nu... Detta ska inte ge hästkrafter, men det gjorde det.
Så får man göra ett typ av referens test. så man vet vart man står.
Eller rent utav... Va i helv.... hände nu.. Detta ska inte bli så dåligt, eller??
så får man göra referens test, så vet man sen...
Referenstester är ett måste ibland, för utveckling av Hästkrafterna kan ta många
dagar. I detta fallet 5 veckor som ja mer eller mindre har jobbat varje dag med.
och då hinner det kanske bli en annan årstid, iaf så ändrar sig vädret mkt.
WRC6
Här i skrivandets stund så hade det körts upp 100liter räser bensin

När man kör rallycross Supercar/DIV1 motorer så är jag van att tanka i några kubik
räserbensin, så tanka 100liter när man utvecklar en motor...Känns ööö lite :)
På bilden har just... olika räser bensiner testats... Drog ett par
repor med vanlig V-power med, för skoj skull.
Resultatet... (secret) Jag vet! :)
Strax innan där så vart turbo portningar i olika steg, Jev.... skruvande,
turbo av isär portning ihop ååå sen på. testa vad som hände,
hålla koll på vrid hk å pickup på turbotrycket.
och när det händer och hur mkt. Simulera olika växlar i WRC bilen.
Låter enkelt va??... Jag kan säga, att det är ingen hemlighet alls...
Att det är enkelt, helt enkelt... :)
2.
Test motorn har normala förgasare
Weber 48 DCO,
inget hightech alls. Än så lääänge. (hehe)

Under 2011 testas, flera olika typer av halsringar,
2 olika grenrör med flera olika kollektor designer.
Ska köpa in dom olika grenrören på marknaden och göra en riktigt
test med allihopa på denna motorn, så man får svart
på vitt hur det ligger till med detta igentligen.
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
4.

All data analyseras noga, och hjärncellerna
får sen bearbeta informationen. :)
Som i sin tur påverkar nästa test... Mer information kommer..
Stay tuned!
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
6.

För skoj skull så kan man juh alltid testa några olika kollektor typer.
Är det någon skillnad i Hästkrafterna och vridmomentet. Mer än man ana.
Speciellt i denna lite snälla std motor...
Nu är det dags för några "home made" grenrör med Kitcar style, som Mr Highspeed
har gjort, för att gå in i testet. Hk! ÄÄäääääär viktigt! :)
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
2.
Och B20 partyt börjar med 190.3 hk

I början på december 2010 så var det strax över 190hk i gjutjärns spisen,
och då var det rekord. Normalt så kommer inte B20 ApK
motorerna över 187hk av alla som är bromsade
Det ska köras fler tester på denna gamla snurra, bla olika kammar,
förgasare etc. Hemma gjorda grenrör kontra gammalt
beprövat.+ en hel del "finlir" så att säga..
4.
Bildbeviset!!

Mr HighSpeeds första Volvo B20 trimning slog väl ut... Lite nytänkande
och en dos kitcar tänkande på vissa grejer, slog så väl ut..
Denna ApK motor får det flesta andra ApK
motorer att se lite "bleka" ut.
Och Mr HighSpeed har inte ens börjat trimma motorn än...
Bara satt ihop något efter konstens regler..
Detta är ApK motor nr1. |