2009 års secret files meny
58. Dec09 Är det någon som sluntigt med
portnings filen?
57. Dec09 Highspeeds Volvo och Opel motorer
blir bara....
56. Dec09. När inte litet och smått, är lätt nog...
55. Dec09. Ny hemlig värsting uppdatering på G...
...Opel rules...
54. Dec09. Mycket grejer på ett järnspett...
53. Nov-09 Stort är alltid bäst, iaf här... Eller?!?
52. Nov-09 Alla sätt är bra utom dom dåliga....
51. Nov-09 Nu ska Volvon trimmas utåååheee.....
50. Nov-09 Nu är det snart jul igen...
49. Nov-09 Mr Highspeeds nya kartläsare..
48. Nov-09 Är det någon skillnad på, ett herrejössess
portat topplock och en blomkruka.....
47. Nov-09 Varför bara ha 4 cylindrar och 16 ventiler..
46. Nov-09 Vad kan man göra med ett par Webers...
45. Nov-09 Olika spjällhus finns det på bilar ja....
44. Nov-09 Alla har vi juh olika sysslor på helgen...
43. Okt-09 I meny 23 och 14 så kan ni läsa om en ex
DIV1 förares utveckling av snurran i hans eka.
Här e filmbeviset.
42. Okt-09 Filmsnutten visar uppstart av värsting
snurran, som det skrivs om i meny 23 och 14.
41. Okt-09 Mats Lundahl Skurup.. Har en maskot i sitt
940 bagage. Tror jag vet! Vad han menar....
40. Okt-09 Johan Waldner SMK Trollhättan har slagit
Ford 2.3 pinto hästkrafts rekord.
39. Sept-09 WRC Trimning.... d låter d.. :)
38. Sept-09 Resultatet av det som skrevs i meny 34.
Highspeeds nya Ford 2.3 grenrör, är inget bojsänk.
37. Sept-09 Min Sambo ville ha hjälp att klippa
gräsmattan, sa hon till mig.....
36. Sept-09 En bild på en värsting restriktor till DIV1
35. Aug-09 Vad gör man en lördag kväll tro......
34. Aug-09 Nytt Ford 2.3 Pinto grenrör ska testas..
33. Aug-09 En motor man vart imponerad av....
32. Aug-09 Vad gör en flerfaldig ex svensk mästare
i rally, när han testat bilen efter bromsningen...
31. Aug-09 Det är inte bara min bror Swita Transport,
och Herr Lundahl som är i åkeri branchen...
30. Juli-09 Bild på en Ford Focus WRC turbo.... För
dom som inte har sett en sån... Så var så goda.. :)
29. Juli-09 Nu avslöjas det!! Vad för snack.....
Det snackas, Highspeed kunderna emellan...
28. Juli-09 Semester...= leta mera hästkrafter i
Highspeed Mazdans motor.
27. Juli-09 En liten kul grej...
26. Juli-09 Vad gör Mr Highspeed när han inte är
vaken och producerar fram hästkrafter
på något sätt....
25. Juli-09 Var på besök hos en kollega,
och notera hur smart han visar sin styrka,
marknadsföringsmässigt.... :)
24. Juni-09 Hur jagar en 4faldig svensk mästare i
backe 100delar på klockan och en bra början
på SM-Guldet 2009 (nr 5)....
23. Juni-09 Meny nr 14 så kunde ni läsa om en ex
DIV1 åkares eka, som han utvecklar speeeden i.
Nu har projektet fått sig en uppdatering till! :)
22. Juni-09. Mera Opel kamaxel hemligheter på gång.
21. Juni-09. Hemligheterna med Opels std vippor
i Highspeed motorerna.
20. Juni-09. En gammal Opel,med motorkonstruktion
från mitt 60tal... Finns ett ord! Fräääänt!! :)
19. Juni-09. Highspeed´s nytänkande i Opel CIH 2.4
trimning bekänner färgen.
18. Maj-09. Lite info om Highspeed mazdans motor.
17. Maj-09. Ford Escort WRC turbo.
16. Maj-09. Vad gör Mr Highspeed ibland, när nästan
ingen vet vad han egentligen gör...
15. Maj-09. Hemlighets makeriet runt Håkans gula
blixt med lite cool prestanda i.
14. April-09. Vad gör en ex DIV1 förare nu för tiden..
Jag fick ett mms häromdagen... :)
13. April-09. Mazda Highspeed VRC motorn är lite mer
utvecklad i superflowen nu..
12. April-09. En hemlig röd motor har vi kört i
Superflowen, låter annorlunda än
vad jag är van med. :)
11. April-09. Ytterligare en Opel 2,4 har gästat vår
rulle. En goosi motor med rullvippor & med kam.
10. April-09. Ett litet screeen shååttt, på 2009 års
34mm restriktor design.
9. April- Evo GrA bromsdiagram.
8. April -09 Anders Lindströms 531 värstings motors
bromsdiagram, den streckade linjerna i diagram
nr2 till höger visas hans nya/gamla motor
i jämnförelse.
7. Mars-09. Fina kammmmmmmmar....
6. Mars-09. Patrik Werner Vänersborgs MK.
Visar ett par bilder på bla, bromsdiagram.
En 240iii med gööör göööött mos, som behövs!
för att flytta mycket mycket grus bakåt... :)
5. Mars-09. Robert Engelbrekssons crosskart har
vi plågat lite grann i rullen, med ett gott
resultat på banan, som det visa sig.
4. Feb-09. Highspeed Mazdans motor är i
Superflowbänken för uppdatering,
Nuuu jev... saa det trimmas!! :)
3. Jan-09. Nya heta ideèr till Saab Klass4 ska
utvecklas och testas.. kammmm, mumma.. :)
2. Jan-09. Häftiga kammar till Evo:n
1. Jan-09. Senaste värsting 34mm restriktorn.
..........................................................................................
|
|
57.
Rappare och ännu rappare....

Nu väger stålsvänghjulet med integrerad kuggkrans bara 2.8kg.
Nu börjas det närma sig WRC bilarnas svänghjulsvikt och
storlek på kopplingarna.. 5.5" eller ungefär 140mm
diameter på tryckplattan blir rappt att köra.
Vi har alltid haft lätta grejer i motorerna,
men inte så här lätt.
Det finns en sak som exploderar.. Körglädjen = FRÄÄNT :)
56.
Häftiga WRC grejer
eller vanligt bonnjunk?!?
Bedöm själva! :)

När inte lätt, är lätt nog så gör man som
fabriks stallen började med i WRC....
Att ta bort motvikterna!
Vi alla andra motor experter får något att
titta på och grunna över när man
ser något sånt här..
Coolt gjort är det iaf.. Att våga och reda ut en del
problem som en sån här lösning kan föra
med sig. Funkar gör det bevisligen.. :)
..............................................................................................
54.
Sätta upp en DIV1 motor i Superflow bromsbänken tar en stund..

Ca 1.5 dagar typ.... Sen kan det krångla i en dag eller två,
innan man kan börja köra för fullt.... Tom... 3 dagar...
Sen kan det krångla lite mera, typ... Hitta hästkrafter och vridmoment i botten registret i några dagar..
Det kan tom....ta några veckor.
DIV1 är fräänast iaf. :)
..............................................................................................
52.
Alla har man ju lite problem med att sätta fast databoxen
(ecu:n)på ett bra sätt. Ecu:n ska helst sitta fast på ett
vibrations fritt sätt, inte stumt i karossen alltså..
Finns olika lösningar, här är ett sätt...

Såg detta hos en kund.. jag vart impad direkt. :) Lite coolt.
Jo... Lägg databoxen i en äggkartong och sätt
fast den sen i tävlingsbilen...
Ser man på hönan så förstår man att detta är ett vinnande recept.(Medaljen runt halsen) :) Sen hur historien är, ang det utgångna datumet.. Det vet ingen... Boxen sitter väl skyddad iaf. :)
En programerbar äggkartong... WRC tänkande bakom..?(hehe)
Undrar just vart äggen är... :) Äggen är kanske bort
programerade... Hur är hönans antilag system
programerat..? Soft eller hard... (hehe)
............................................................................................
50.
Varför inte önska sig några fler hästkrafter
till Volvo rovan i julklapp. Mr Highspeed har gjort det... :)

Hörrö ni trimmar experter! Här hari nåe åå kiika på... och
fundera över... Va faen gör Highspeedarn nu?!? :)
Visar 2 st olika prototyp grenrör till Volvo GrH för 531 topp.
Martelius är snidaren till dessa 2 första rör. Jag ska bygga
2 st också... Sen är hästkraftskriget igång. :)
Mina ideér kontra Mäster Martelius. Grejen är det att det kvittar vem som är bäst här, utan att nya grenröret för Volvo
marknaden ska gå utåååheee... Ett nytt produktions
grenrör till Volvo ska försökas ta fram..
Med lite nya ideér...
Testerna görs också emot dom förekommande bra grenrören
till Volvo, bla: Martelius egna först och främst.
..............................................................................................
48.
Nej! Blommorna står rätt upp i båda fallen.. :)

Ibland när man står och kikar på ett topplock så undrar man om man ska bli imponerad... ej! Men som en uppenbarelse från
ovan, så förstår man(av erfarenhet alltså)... Att det
är oftast, bara att börja om på nytt...
Undra just hur ett sånt här topplock skulle funka som
blomkruka ist, så jag vart tvungen att testa...
Här är svaret. Funkar utmärkt bra! Amen :)
...............................................................................................
46.
Joooo... man kan juh alltid trimma dom lite..
Di där gamle Weber 48/50 DCO förgasera,
med forntids teknologi...

Göra halsringar till dom med lite WRC restriktor tänkande i designen.Porta i dom, slipa i dom, svarva i dom,
borra hål i dom... och sätta ihop dom rätt..
Vips! så har man en motor som ger mer topp effekt med en
mindre halsring, och ett bättre låg och mellanregister att
åka på. Ytterligare en kul grej... Motorn blir rappare. :)
Får man en Volvo 2.9-3liters EVO rallycross motor och funka fint på låga varv med uppborrade Weber50 till 52mm, som har så
stora halsringar så man ser dom inte när man kikar in i förgasaren.... så är dom flesta förgasar
arbeterna "lätta" sen. :)
.............................................................................................
44.
En del folk går i kyrkan, och jag kollar in kaminställningen
i en Ford Escort BDG motor. Doktorerar lite i ämnet....
Hur dom ställer in kammisarna i england.
Gradskiva på vevaxeln, indikatorklocka, penna, papper och
lite huvudräkning är allt som behövs...Tdc inställning,
nockvinkel, duration och ventillyft mäts upp.

Så nu vet jag, hur dom står.... Vi sa nog prova lite med att ändra
på dom inställningarna.. Allt för att få rallybilen att gå
foooort i skogen, och klockan att gå saaakta.. :)
..............................................................................................
42.
Vill ni höra Kg:s B30 monster mullra?
Klicka här
så får ni höra en uppstart av denna tungt trimmade
värsting motor, som nästan får ekan att sjunka.
Ni kan läsa om projektet i meny 23 och 14.
..............................................................................................
41.

Han har ett eget litet "fängelse" i kofforten, i sin mycket fina 940 GrH.. Jag tror ja vet vad han menar med detta.(hehe)
Jooo... Han stoppar dit motorförståsigpåare
som han är missnöjd med...
Så nu är det bäst jag sköter mig, för det sitter redan en stor
björn där och jag är rätt så stoor jag åsså. Det blir
jevligt trångt där inne annars.. (hehe)
Eller vad tror ni Herr Lundahl menar med sin "maskot".. (hehe)
..............................................................................................
38.
Highspeed nya Ford 2.3 grenrör/avgassystem
vart en succé i premiären..

Efter ett par dagars testande i bromsbänken att hitta fram den rätta designen på kollektorn och sekundärrörs längden så,
hade 8hk hittats i toppeffekt. Ännu flera över 7000rpm.
Men ett att av det viktigaste för Kenneth Olsson 4faldig
svensk back mästare är, vridet i mellanregistret och
klippet i snurran vid 5000rpm hade ökat markant..
På tävling visa det sig, precis det vi såg i Mr Highspeed´s
rullande landsväg.. Olsson upplevde det som visades på pappret.
En rolig sak till som kom fram... På rakan i Ånnaboda backen
i helgen, så upplevde Kenneth att motorn
varva ur mycket lättare också..
Kung Kenneth vann lördagens Back-SM deltävling
och på söndagen vart han 2:a.
Succén är fullkomlig!
..............................................................................................
35.
Gör som Robban Engelbrektsson

Bada badtunna ger mer fart i kroppen :)
.......................................................................................
34.
Den flerfaldige svenske mästaren i backe
Kenneth Olsson Hällefors, ska försöka
vinna nästa Back-SM deltävling!
Och motståndet i back-SM har ju hårdnat lite,
så nu ska vi ta i me hårdhandskarna... :)
Ett nytt prototyp grenrör ska testas.

Kollektor typer och sekundärrörs längder ska
bromsas fram, för bästa körbarhet.
Största skillnaden på detta grenrör och på dom som
redan finns är, längder och diametrar på rören.
Detta nya grenrör har lite Goldpower design.. Resultatet vart
helt okey, när Highspeed byggde första Opel 2.4 motorn,
med det nya motortänkandet..
Det ger sig om Fååården gillar detta också... Om inte...
så kan man juh alltid skruva tillbaka det gamla
hederliga bojsänk röret igen... :)
..............................................................................................
32.
Joo... Han hinner knappt stiga ur, innan han räcker
fram handen till Mr Highspeed och tackar
för väl utfört arbete. :)

Kenneth Bäcklund Vara Mk var med Opeln till Highspeed,
måndagen samma vecka som Midnattssolsrallyt starta.
Bromsa motorn var på schemat. Vi jobba mycket med
trattar, tändning och framför allt bestyckning.
Efter 6.5 timmars arbete så var det dags för teståka.
När Kenneth klev ur bilen, så visa Bäcklund
på mästerliga takter...
Jag fick redan då, en indikation på vad som gällde till helgen!
Och det gick nästan hem... Att snuva Stig Blomqvist på
segern. Sen att bli 2:a är inte alls fy skam med en sur
gammal vanlig, Opel Ascona A på 178hk..
Men han är forfarande "The King of kabelvägen" :)
.............................................................................................
30.
Mummmmma.....eller!?! :)

Så här ser en turbo ut på en Ford Focus WRC -02.
Den lilla saken mitt i bild som står på högkant, är den
elektroniska egr ventilen, som jobbar i ett
modernt responssystem.
.........................................................................................
28.
...Mazda power...

Semester är mycket bra....
Då kan man hålla på och trimma sin rally motor
så mycket man orkar... :)
Dom 2 sista avgaskammarna som är databeräknde
är hemma nu, så nuuu jev.......r, ska det
jagas hästar igen.. hehe :)
...........................................................................................
27.
Vilken är godast?

För den som gillar hästkrafter så har en kollega till mig en liten "lurig" sak, som man sätter på bränsleledningen mellan weber/dellorto förgasarna. Man får oftast
+2-3 hk men vi har sett ända upp mot +5-6hk.
Större förändringar får man oftast på lite mindre motorer
med stor kapacitet på bränslepumpen.. Ex
1600-2liter med 45-48mm förgasare.
Mindre eller inga förändringar får man på större motorer,
typ 2.5-3liter med 48-55mm förgasare.
Detta är ingen regel! Så om man inte gillar inte denna lilla
"luriga grej" så kan man juh alltid ta en läkerol ist. :)
.............................................................................................
25.
Man kan inte undvika att missa dessa skyltar
utanför motorlabbet.

Jag fattade med en gång, vad som
menas med detta här.
VARNING!
för "aggressiva" hästkrafter...Grrrrr.. :)
.............................................................................................
22.

Ny utvecklings kam till GoldPower 2.4:an är beställd.
Ny design på framför allt insugnings sidan kommer
att vara denna kammens nyhet.
Ventillyftet är mellan 13.85 och 14.3mm, och pratar
vi kamlyft så är det mellan 9.6-9.9mm. Många av
mina "gamla" kammar från 2.0 tiden har
9.43mm kamlyft och det ger
13.45mm ventillyft.
Ett mindre antal 2.0 kammar hade 9.5-9.9mm kamlyft
som ger 13.75-14.3mm ventillyft, när man sätter
indikatorklockan på ventilen och
läser av,+ ventilspelet.
Ventillyft anges alltid vid 0spel. Man kan tycka att lyfthöjden
på ventilen skulle anges vad det faktiska lyftet är... Alltså
med ventilspel, när kamaxeln är monterad i motorn, som
det funkar när motorn körs, men så är det inte
hos all världens kamaxel tillverkare.
Jag undrar vem som kom på detta från början med att
ange ventillyft vid 0spel. Finns ingen motor som
funkar med 0 ventilspel, men man får
högre ventillyft iaf. :)
.........................................................................................
21.

En gång i tiden, rättare sagt 1993-1994 så börja
Mr Highspeed och jobba med höglyftande kamaxlar. Fick genast problem med hållbarheten på std vippan som inte gilla detta.
I början kom jag precis ut ur verkstaden innan vippan
sprack. Med mera utveckling så kunde jag varva
runt 7700rpm innan "ventilsläpp", men vippan
gick inte sönder.
Öset från 5000rpm och uppåt var goare än dom gamla "låglyfts" kamaxlarna, så jag var hungrig på att lösa detta fenomen med
std vippan. Opel CIH motorn är känd för sina "dåliga vippor",
så det hela gjorde situationen lite mer olustig.
Varför lägga ner tid på skit!
Två saker gjorde att jag fortsatte, (1) Det var gött ös i nya "höglyfts"kammen, (2) Det är svårt att kräva av allt Opel
folkatt köpa rullvippor för 10000kr, när man sa börja
trimma motorn lite till. Rullvippor ska vara ett
tillval typ. Inte ett krav, som jag ser det.
Jag konstatera till slut att ventil geometrin är viktig, alltså
ventillängden/bascirkelns diameter på kammen, ihop
med ventilfjäder trycket på olika ventillyft.
Kamaxelns lyftar accleration är lite viktigt också, och det kan bli lite problem eller inte alls ... nu med det sista kamaxel
tänkandet i GoldPower motorn.
Det får jag nog reda på snart. :)
Om jag har fått tillbaka 1993 problemet, men på en högre nivå liksom, som det känns.
Varför det! Joo... GoldPowerns kamaxel, har en mycket annorlunda kamtänkande än gamla vanliga
2.0, sen mitten 90talet.
...........
Varvtals kungen Anders Lindström Kristianstad Mk
åkte Opel Asc B på 90talet, med en Highspeed maskin.
Dom 2 sista åren han åkte Opeln så varva han jämt
(som det hördes) 8800rpm, med std vipparmar.
Vi justera inte ens ventilsspelet (på 2 år) utan bara bytte
olja och sen varva på, till 8800rpm heela tiden.
Låter enkelt vah.. :)
.........................................................................................
19.

Första motorn i Highspeed nya västing motor serie...
...GOLDPOWER...
Mr Highspeed´s helt nytänkande slog i första försöket
rullande landsvägs rekordet med 24hk!! för 2,4 motorer.
Max vridmoment vart också rekord denna dag..
Goldpower är fortfarande under utveckling..
Men nu ska vi väcka liv i gamla trötta Oplar..
För vad sägs om att det gamla 60tals snurran är uppe och
nosar på Volvo 2.5 liters 940 motorers effekter,
(272hk) i första försöket i rullande landsvägen,
med std fläkt och vanliga remskivor.
Häpnadsväckande siffror kom efter ha vridit på
fördelaren 2 ggr och bytt munstycken 2ggr i webrarna.
Goldpower piloten och Anders Lindström som var på besök
var lika paffa som jag själv över pulvret och ljudet.
Volvo piloten Lindströms kommentar var...
Fa.... den är juh nästan lika stark som min nu juh.
Utan utprovning, utan MoTeC sprut... jaaa utan något alls.
Vart tar detta vägen tro.. när Mr Highspeed har justerat
motorn fullt ut, satt på elfläkt ist för org. Bättre remskivor
för mera pulver och provat några fler MYCKET luriga
kammar från USA/England etc, mer info kommer.
Volvo 940 2.5 motorer och Highspeed´s egna volvo trimnings rekord höll på att blåsa all väders väg av en gammal
Opel med nytänkande Highspeed trimning,
i första försöket. Vart slutar detta tro!?!
Vi byggde en motor och höjde motoreffekten,
och nu ska vi trimma den också. :)
Highspeed´s nya vinnande Opel motorer har ett namn.
...GoldPower...
..............................................................................................
17.
För dom som undrar.. så ser en turbo så här ut,
till en Ford Escort WRC
Som ni ser på bilden så har den inte
Highspeed´s restriktor.
Vi får väl se me tiden om kunden vill trimma lite..
Så di här gamle grejera blir lite modernare.. :)

Man måste mekka ibland med wastegaten,
stag, luckor och geometrin måste ses över för
maximal prestanda, som det heter på fint språk.
Man menar helt enkelt,
det ska gå såååå inn iiii he...... :)
..............................................................................................
15.

Håkan Andéns gula sköna nationella Volvo 240,
kördes i Highspeeds rullande landsväg
för någon vecka sen..
Denna Kent maskin vart vi alla lite paffa över...
(på ett positivt sätt!) när vi börja få ordning på grejera.
Jag skrev i kundgalleriet att jag fick ta fram bladmåttet
för att hitta dom sista kusarna.. Hemligheten med
denna motor är att jag använde bladmåttet till
att justera brytarspetsarna.! Inget annat :)
Dom flesta motorer som bromsas har svårt att komma över 255hk, men denna gjorde det med någon kuse,
med vanliga gamla brytare i fördelaren. Coolt :)
.............................................................................................
13.

Highspeed Mazdans motor har börjats köra i superflowen,
för att hitta flera hästar och finare avgasljud.
En mycket kul grej är att 300hk gränsen vid 7000rpm är
sprängd för första gången, på alla år för en turbo
rally motor med 34mm restriktor.
............................................................................................
11.

Gunnars Opel 2.4 var till Highspeeds rulle för och kolla av värderna efter renoverat bottendelen och
ny topp. Kul att Oplarna lever än..
Jag har knappt gjort några egna Opel motorer på 12år, pga
för liten marknad så man kan driva ett företag,
som behöver ca 1.2 miljoner i omsättning.
Så man vart tvungen att börja jobba med motorer som
"ligger rätt i tiden",eller skaffa en anställning,
för att överleva. Tråkigt ja men sant.
Men visst händer det att jag nostalgi mekkar ihop
någonOpel muskel motor ibland, för att
stilla mina opel nerver. :)
............................................................................................
9.

Mitsubichi Evo GrA bromsdiagram.
Inte mycket att säga om igentligen, mer än att det
börjar funka nu med evo tänkandet.
Dom nya kammarna lyfter mycket, och di öppnar
på möra och di stänger t på kvällinga. :)
Nästan 12,5mm med lagom duration är mumma.
Och denna motor har bara 2008års restriktor. :)
328Hk vid 4900rpm och med 540Nm vid 3800rpm,
så tar det tag gött i gruset!
Hittills har vi bara ökat motoreffekten i evon,
men nu ska vi börja trimma den också! :)
............................................................................................
8.
Gällande 2.3 531 bänkrekord 2007-2011.

Lindströms Volvo 240 Highspeed 531 motor med MoTeC
insprut. Motorn har gått två sessonger, och nu
2009 blir det den 3:je . Motorn har sista
tänkandet i kamaxelväg, och hur ett
Volvo 240 531 trimm ska lira ihop.
Toppeffekt 277Hk vid 7800rpm (röd).
Max vrid 290Nm vid 5500rpm (blå).
och redan 265Nm vid 4000rpm.
Allmänt omdömme:
Låter gött som f.. och går som he..... :)
.........................................................................................
5.

Robert Engelbreksson gör tummen upp för att det gick så bra, crosskarten fick ett helt annat register att åka på.
Går inte att jämnföras på samma dag, säger Robban.

Robert Engelbreksson crosskarts bromsdiagram.
Heldragen linje sista repan och streckad linje är
första repan i rullen. Röd=HK.... Blå=NM.
Det jobbades mycket med avgassystemet, det är väl
det som är det hemliga, som vi kan nämna här :)
.............................................................................................
4.

Nu sa vi se om Mazdans pulver klarar av och botta Superflowen..
.............................................................................................
2.

Dom sista hemliga testkammarna till Mitsubischi Evon
monterade och testade, motorn går mycket bra
nu, men mera tester ska göras. |
|
58.
På utsidan av denna Toyota Corolla WRC topp....

Det kan man undra när man ser alla fildragen på utsidan..
Men sen ser man att alla är väldigt lika och
lite snajsigt gjorda.
Man kan lugnt konstatera sen, att detta är något som är planerat från TTE (Toyota Team Europe) i Tyskland.
Detta är ett CNC fräst, lättat topplock. Hela toppen ser ut så här på utsidan... Kolla in smådetaljerna. Coolt och frääänt
att få WRC bilen lättare och snabbare genom
att göra topplocket lättare. :)
56.
För att garanterat lätt ska vara ännu lättare...

Såå.... ser man till att det borras stora hål i alla vevaxelns
vevtappar, och det gäller även ramlager tapparna.
Vevaxelns väger inte mer än ett par mjölk paket typ, och
klarar ett vrid på ca 650nm... Fräänt eller idioti!?! :)
Det kan man fråga sig... Finns det en stor fabrik som betalar utvecklingen såååå....kör man på! Enkelt igentligen.. :)
Funkar gör det bevisligen, för denna WRC vevaxel
utförande, har vunnit VM tävlingar i rally..
Så det måste vara frääänt.. *S*
.........................................................................................
55.
Visar här ett avsågat Opel 2.4 topplock som ligger
på julbordet i Highspeeds verkstad.

Julstämningen är extra hög nu när det skall hittas mera
hästar i Opels 2.4 liters highperformace motor..
Denna topplocks del är skickat till CP Pistons för att mätas av i en spec mätmaskin. På så sätt kan man göra en högkomp
kolv med en "herrejössess" precision mellan
domen och förbränningsrummets vägg.
Har portat till förbränningsrummet lite och ritsat ut var borren är... Wips!! så får man en 3D Kellered dome top. :)
Nu kan volvo åkarna snart få ställa undan sina bilar,
för det är Opel Goldpower som gäller... :)
..........................................................................................
53.
Lite fräänt är det iaf att se en DIV1 turbo och grenrör från baksidan. Det kommer ut en del avgaser här när
man laddar 2.6-2.8 bar:s laddtryck.

När man kör en DIV1 rova i Superflow bänken, så måste man
se till att dra alla avgasrörs klämmor ordentligt, för annars
åker avgassystemet isär. När detta händer...
så flinar man varje gång. :)
Såna här rejäla grejer till dooningar sitter inte på
någon pyys rallybil, typ... WRC. :) Nänää...
DIV1 rallycrossissar är fräänast. *S*
..........................................................................................
51.
Såååå.... Varför inte ta fram en ny kam!..

Visar här ett par kammar till Volvo..
Kamaxeln är viktig och det är många GrH Volvosar som gillar
häftiga kammisar. Vi här på Highspeed jobbar rätt
ofta med att ta fram nya kamaxlar...
Ny kam och nytt grenrör kan bli ytterligare medicin
för gamla trötta vovvosar.. :)
..........................................................................................
49.
Mr Highspeeds vovve Zinnie är den ultimata kartläsarn.
Eftersom jag åker onotat, och hon kan hålla tyst...

Men gör jag något dumt.... så skäller hon ut mig etter noter!! :)
Hon älskar bilar och att åka med, och det där med
och vara tyst är bra, tycker jag.... Hon är den
ultimata kartläsarn ... hehe :)
..........................................................................................
47.
När man kan ha 8 cylindrar och 40 ventiler
med dubbel turbo och hela det köret...

Denna Ferrari 355 motor har en V8 med 5 ventiler/cyl.
Alltså som 2st 4cyl kitcar motorer+8 insugnings ventiler till,
och för säkerhets skull, att den ska gå riktigt fort
så monterar man dit 2st turboaggregat också.
Såna här lite udda bilar får Mr Highspeed ta hand om ibland..
Provkörningar är alltid lite roliga.. Full gas och växla vid 9500rpm, så lovar jag er att den flyttar på sig.. :)
..........................................................................................
45.
Vi motorsport åkare tycker det är fräänt när vi monterar
på 45-48mm spjällhus på våra Volvo/Opel motorer,
och vi tycker det går som hel.... sen.
BMW M3 3.0-3.2 liters 6:an har 6 st 50mm spjällhus orginal!!
Som mamma, mormor eller farfar öppnar lite när
dom åker till affären och handlar..

Så igenligen ska man nog ifråga sätta detta lite, vad som
är fränt och fräääänast... Eller?!? :)
........................................................................................
43.
Nya moderna 6 cyl motorer
duger inte åt Kg...
Det ska vara gammalt hederligt stål, en Volvo B30
Något annat duger inte till Kg:s SM vinnande eka.
Klicka här
så får ni höra morret i B30 6:an. 40knop maxxar det idag,
och Kapten Kg hoppas kunna lägga på momsen till
nästa år.Vilda trimnings planer diskuteras.
Det känns redan nu vid 40knop att väghållningen börjar
försvinna,säger förste Styrman och Kapten.
Så Öhlinare måste nog fixxas åsså. (hehe)
........................................................................................
40.

Waldners mycket fina Ford Escort MK2 2.3 pinto slog rekord
hos Highspeed, dagarna innan Vedumsmästerskapen 2009.
Johans MoTeC 2.3 rova vråla ur 240 kusar.
Men vi konstatera också att det går trimma lite till,
Och det ska göras senare i höst.
Det ska bli sköj, för Pinto piloten
körde så gött i VM:et. :)
..........................................................................................
39.
För den som inte vet...så går det faktiskt att
trimma en WRC bil..

Man tar fram den gamla hederliga filmaskinen bara.. :)
Detta avgashus på bilden, är till en Ford Escort WRC
som det är dags att plocka lite mera kusar ur.
Många stirrar sig blind på att porta toppens avgaskanaler,
men "glömmer" turbon liksom.
Tänk er att det portas som hel.... i toppens 4 avgaskanaler,
som delar sig från 8 avgasventiler.., Som alla tillsammans
ska ut genom EN! avgasdel i turbon....
Det är inte lätt att porta en turbo, med tanke på hur stressat
miljön är där... När det går för fullt. För varje fildrag som
görs, överreagerar det lite jämnfört med att
göra ett fildrag i en avgaskanal i toppen.
.......................................................................................
37.
Okeeeyyy...sa ja...

Såå... jag tog "hand om" problemet...
Bytte olja till en tunn Indycar/Cart olja, Mixxa i 30% etanol i
Vpower bensinen, knacka ihop gnistgapet lite, vässa
kniven och laga lite rost i bakvagnen och fixa till
(den för mycket) cambern på bakhjulen,
för bättre bakvagns fäste.
Resultatet vart lyyysande. :)
Ordinarie förare sken upp som en sol i ansiktet och skaka
lite på huve, och muttra ngt som...kaaarrrarrr..!
Gräsmattan är nu finare än någonsin. *s*
------------------------------------------------------------------------
36.

Så här ser en sådan här restriktor ut..En rallycross 45mm
årsmodell 2007. Michael Jernberg vann många
EM deltävlingar detta året med denna
speciella restriktor..
Ett tränat öga ser att denna 45mm rerstriktor ser lite olika
ut i ingången än vår 34mm WRC restriktor. Jag har märkt det
att luft i stora volymer uppför sig annorlunda...
Lite "klumpigare" om man kan utrycka sig så.
Kräver brutalare metoder alltså... :)
.........................................................................................
33.
Rekord motor hos Highspeed.

Tomas Blåder från Filipstad har fart i grejera.Det
har finurlats lite här... Med gött resultat! :)
Highspeed`s hästkrafts rekord för Volvo 2.5 liter
som sattes år 2000, flög sin kos efter 9år!...
Mr Highspeed hitta 6hk till i Blåders maskin och
resultatet av det, vart nytt hästkrafts
rekord med 1hk! :)
Lindströms 940 år 2000, hade redan på den tiden en
rakställd Highspeed motor. Man ser att Blåders
muskelmaskin står rakt också... :)
..........................................................................................
31.
För det är Highspeed racing också..... :)

Vi har konstaterat det att den tunga trafiken
är ovanligt slö i år...
Dags att sätta den manliga filen i Scania topparna... :)
........................................................................................
29.
I Kullingstrofen så bröt "Biffen"Olsson Forshaga Ms
Mazda GTR med transmissions haveri i början på ss2.
Jonas Sandgren Falköping Mk Opel GoldPower
gjorde samma sak just där.
Båda två bröt av samma anledning i Varvloppet 2 månader tidigare. Då också med transmissions haveri,
men i slutet på ss2.
Biffens kommentar när han låg under bilen efter ha
brutit Kullingstrofen. Han jobba med att ta bort
kardanstången, när The Goldman gick
dit och kolla läget. Då hördes orden!
Jevla Highspeed...
Han har gett oss för mö vrid!!
Jonas kunde bara hålla med föregående talare..
Inte lätt ibland... Man kan ha blandade känslor, typ. :)
Senare visa det sig för Jonas att, grova axeln i Volvos m45
växellåda gått rätt av, mellan 2an och 3.ans drev.
Jag är lessen/beklagar sorgen med transmissionerna,
men jag har något att erbjuda...
Idag en mer utvecklad produkt som ger mera hästkrafter
och vridmoment, med goo härlig körbarhet. :)
Utvecklingen går alltid framåt!
....................................................................................
26.
Jooooo...!! Han drömmer om dom liksom.... :)
Snider på ideèr eller sover på saken...som man säger ibland...

Och då måste man juh sova gött!! Och det gör man med goa
cooola sängkläder! och det kan jag lova att jag gör,
här in my second workshop. :)
Tyvärr så finns dom inte med några Volvos, Oplar, WRC eller
någon annan fräck rallybil på. Men det duger ändå. :)
Det är Ferrarisar som gäller här. Men för Mr Highspeed är det
ingen nyhet, för det har jobbats med Ferrari värstingar
också, med dubbelturbos och utan...
Vi rally rallycross folk tycker vi har det fränaste i världen..
Men tänk er 2st 4cyl kitcar värsting motorer med var sin turbo
på. Bygg ihop dom så har man en Ferrari dubbelturbo V8,
och denna herrejössess motor sitter 35cm bakom ryggen!
Mellanväggen bakom dig är borttagen(för man har jobbat med
motorn). Åk ut och piska rovan till 9500rpm på varje växel,
tills man inte vågar mer... Man släpper sen av gasen och
lutar sig lite framåt, för turbons strålningsvärme
svider dig i nacken som värsta solbrännan..
Detta är iaf lite frääänt. Jag vet!!! :)
........................................................................................
24.

Joo...så här... :) Storslägga och störste dornet bonkar han
ner golvet under gaspedalen. Jag kolla i MoTeC datorn och konstatera det, att han sitter för nära gaspedalen,
resultatet blir att Kenneth`s ben är för krokigt,
och då orkar inte Olsson trö ner gaspedalen
hårt mot golvet... alltså till gas i botten!!
Tror ni på detta!!???!! hehe :)
Han sopa juh backen rent i Back-SM i helgen!! :)
Ni kan se här....Bildbeviset!! :) Ni kan se på Olsson`s
samanbitna min. Jag kan tala om för er att han vann SM
deltävlingen redan härinne i Highspeeds verkstad.
Det var hårda tunga bestämda handslägge slag som hördes. :)
Alt2. Är att golvet var lite ojämt så varje gång Mäster Olsson gasade, lugnt som hårt trampande vart det olika maxvärden
på gas i bött. På datorn så kunde jag se i MoTeC sprutet
att 100% gas fick han ibland, men oftast var det
mellan 94%-98% när Kenneth gasa.
Men nu är detta problemet löst.
Nu är det heela tiden 100!! :)
............................................................................................
23.

Jahaaaa... nu är webrarna monterade på lilla aktersnurran,
tillsammans med exklusiva"DIV1" grenröret,
som är inlindat för att dölja designen.
Mycket hemligheter i DIV1 :)
Jag konstaterar lite lungt att det är mycket motor
i denna lilla eka! Hästkrafter eller i vikt??..!?! Det ger sig..hehe.
Snart ska ekan ut och göra gammelgäddan döver... :)
Vi har blivigt lovade en film med ljud och allt. :)
........................................................................................
20.

Jonas Sandgren är första GoldPower piloten.
Goldpower motorn vart ingen riktig succé i premiären, pga
VOLVO dogbox växellådan gav upp! på ss2.. Lite olustigt
kanske... jaa, men sant. Vålvåå ha! :)
Succén i premiären stod Jonas för, han gasa såå gött. :)

Första Goldpower motorn i rullande landsvägen maj 2009.
Vi fick häpnadsväckande EFFEKTSIFFROR på dataskärmen,efter
ha klistrat däcken flera gånger och lastat ner bilen i bak flera
gånger så konstatera vi, att det inte slira i "rullen"
Vi körde några gånger och fundera... och konstatera att detta
är faktiskt rätt. Vi var paffa och lite stumma tills vi fick pejl
på läget att siffrorna var rätt (alltså inge slir) :)
Ett totalt nytänkande när det gäller att bygga 2.4 liters
motorn, har väckt den gamla Opeln till liv!
Det har inte jobbats med någon 2.4 på 7år och jag vet att det
har varit lite "insnöat" på att tänka 2.0 i trimningen
ist för 2.4, men nu är det slut på det tramset. :)
Ett nytt vinnande motor recept har kommit, Goldpower.
Mer information kommer senare, efter mer testning.
........................................................................................
18.
Highspeed mazdans motor har idag måndag 25maj gått
in i fas 2 i jakten på dom sista hästkrafterna.
Mr highspeed har till idag(i år) kört 8 olika avgaskams tester.
Resultatet har blivigt, att det har beställts 2 helt nya data
beräknade profiler, som blir 2 nya stålkamaxlar till
maztisen. Dom dyker upp om några veckor.
För dom som inte har läst om motorutvecklingen på
Highspeed mazdan så kördes det 12 kamtester
förra vintern 07-08.
Fas 2
blir att testa ut olika rördragningar gäller designen,
rördiametrar och rördragningar till
och från laddluftkylet.
Själva intercoolern
kommer att få prova på olika designer på gavlarna...
( där luft går in och ut ur intercoolern).
Testerna görs på det befintliga Evo3 laddluftkylet.Senare
när man vet lite hur designen ska vara så skall det
göras ett helt ny intercooler med ett speciellt
räjs cellpaket som köptes in för ett år sen.
Med detta hoppas jag mycket på, att hitta
någon eller några hästkrafter.. :)
Alla dom här testerna är inga nyheter för Mr Highspeed,
för detta har gjorts i 100tals timmar på DIV1 motorer
till EM/SM toppen i rallycross. Det har alldrig gjorts
på någon rallymotor med 34mm restriktor förut.
Jag menar då att vara lite seriös i motorbromsningen, typ
lägga ner ca 30tim på lite turborörs testning, 40-50 tim
på kamaxel tester, och det är inte klart än.
Mååånga timmar på olika turbo tester.
..........................................................................................
16.
Jooooo..... Denna gång i slutet av april 2009, innan avfärd till
EM cirkusens första tävlingar, så mappas det DIV1 motor.
För säkerhets skull, för att man ska ha det riktigt kul...
så mappas det lite i 2(!) DIV1 motorer... :)

Linas Norkus (ex Jernberg) Ford 2007, motorrums bild.
577hk, 849nm vid 2.6 bar boost.

Ayrat Shaymiev (ex Jernberg) Ford 2006, motorrums bild.
566hk, 819nm vid 2.6 bar boost.
.........................................................................................
14.
Jooo... För att stilla sina mekar nerver så utvecklar man
ett nytt värsting grenrör till båten sin, som har
en 6 cyl Volvo B30 motor, sen 1800 talet. :)

Sen ska han nog montera trimplan och responssystem på detta
bojsänk... :) Jössess! säger jag bara.. Fisken har rymt
sin kos, bara att han kör denna "DIV1 snurra"
på startmotorn. (hehe) :)
Detta projekt måste följas upp!! eller hur?... :)
.........................................................................................
12.

Inte mycket att säga om igentligen.
En röd och fin välbyggd motor med ormbo. :)
........................................................................................
10.

Här ett litet foto på senaste 2009års herrejössess
34mm:ers restriktorn till turbo rallybilar.
Kan avslöja lite att hästkrafterna bara skena iväg!
så där bara... Vi vart lite paffa, och det är man
juh inte bortskämd med att bli... så ofta! :)
Jag kan också avslöja att effekten vid 6000rpm (som är ett
bra rpm att prata om) vart pulvret 11hk starkare än
Mats Jonssons WRC Escorts hösten 2008:a motor.
Och detta var ingen Ford! Jag vet :)
Mycket pulver där gör att bilen går foort,
rakt fram på snabb väg.
Men som ni ser på bilden, så är det juh inte så konstigt alls!
I nya restriktor designen så går luften
med ljusets hastighet. :)
........................................................................................
8.
Lindströms nya Highspeed rova vs gamla.

Lindströms nya värsting motor sessongen 2007-2009 i jämnförelse med hans gamla 2004-2006 junkmotor.
Skiljer 26Hk i toppeffekt (röda linjen).
Vridet skiljer det (blåa linjen)
20Nm vid 5500rpm.
36Nm vid 5000rpm.
54Nm vid 4000rpm.
251Hk i motorn och 169kw på drivhjulen
har den gamla motorn.
Jag kan också avslöja det, att jag byggde 2004-2006års
motor med....på typ, en kväll. Nästan standard allt. :)
Han behövde inte mera då, tyckte jag *s*. Till det
Bengan territorium han bor i..(hehe).
..................................................................................
7.
Kammaxlar är braaa......

Speciellt dom hemliga..
hehe
........................................................................................
6.
Patrik Werner Vänersborgs MK

Här är Werners Turbo snurra, en framtida modell från
Volvo Penta. Mycket vrid behövs för Patrik, när han
ibland är ute och sjösätter denna utombordare. :)
311Hk,485Nm med 211kw på drivhjulen
vart slutresultatet.

1. Werners Volvo 240 Turbo Vänersborgs Mk
MoTeC M400 insprutning med 34mm restriktor.
Detta diagram är från första gången det bromsades,
vi körde 3 ggr i rullen innan effekten fanns där.
2. Vi bla, byggde om turbon efter denna bromsningen som diagrammet visar här. Teori och praktik funka inget
bra här, det förstod jag direkt när jag
börja mappa och jaga kusar.
3. Motorn tog sig lite dåligt på låga varv och vart lite svår att mappa från 5500rpm och uppåt. Är man lite van
att läsa bromsdiagram så ser man det.
Denna bromsning vart det BARA 305Hk
och 440Nm vrid.
4. Jag kommer att uppdatera senare med det sista
bromsdiagrammet och vad för ändringar
det gjordes, efter denna bromsning.
........................................................................................
3.

Fräänt.... Med lite nytt stridstål i Saaben..
..........................................................................................
1.

Den senaste värsting restriktorn
34mm till turbobilar. |