Startsidan Motorjustering/Tjänster Produkter Nyheter Kundgalleri Fun stuff Mr HighSpeeds bilar Secret files Beg säljes Kontakt+information
2010 års Secret files. 2009 års Secret files. Secret: Bromsresultat Secret: Motorutveckling Secret: Dyno talk. Secret: Topplistan

2010 års Secret files finns att

läsa neråt här.


 

 

 

 

2010 års secret file Meny

 

 

 

38. Nya värsting filbåset, inför 2011.

 

 

 

 

 

37. Årets överaskning 2010 om värsting kamaxlar.

 

 

 

 

 

36. Ventilfjädrar är det på schemat... Allt oftare.

 

 

 

 

 

35. Rallycrossens nya värsting? 4 ventiler

            räcker inte :)

 

 

 

 

 

34. Bildbevis!!!....

 

 

 

 

 

33. Kolvar kolvar har massor av kolvarrrrrrrr...

 

 

 

 

 

32. Gjutjärn gjutjääärn...En massa gjutjäääääärn.. :)

 

 

 

 

 

31. Ett snabbt och fint motorrum....

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

30. Den mycket trevlige Volvo bagaren

            Tord Johansson....

 

 

 

 

 

29. Kan man trimma med sms....

 

 

 

 

 

28. Är det ngn skillnad på grenrör och grenrör.. eller   

            ett grenrör. Den som testar grenrör vet mer  

            än andra om grenrör, för grenrör är ett

            speciellt rör ämne.

 

 

 

 

 

27. Hård rock eller gammeldans musik....

 

 

 

 

 

26. Hemliga grenrör va d jaaa....

 

 

 

 

 

25.  Det finns en bagare, han bor i staden , han

            bakar bullar mest heela dagen... Meen

            det är inte alltid såå. :)

 

 

 

 

 

24.  Gamla hederliga fördelare....

 

 

 

 

 

23.  Secret kam test

 

 

 

 

 

22.  Nytt Volvo 940 GrH 531 topplocks rekord.

 

 

 

 

 

21.  Highspeeds trimningen går upp en nivå...

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

20.  BMW porr!!

 

 

 

 

 

19.   Tanka sin bil.... Ska juh va det lättaste..

 

 

 

 

 

18.   Skillnad på slid och spjällhus...?

 

 

 

 

 

17.   Andra bullar va de ja...

 

 

 

 

 

16.   Utvecklingen går framåt!! :)

 

 

 

 

 

16.   Finns det Girl powers...

 

 

 

 

 

15.  Hur kommer det sig att kunder med Highspeed  

            motorer  inte klagar på effekten (så ofta)....

 

 

 

 

14.  Guld... är inte allt som glimmar...

 

 

 

 

 

13. Är Ford Escort BDG frääänt??...

 

 

 

 

 

12.  Jaga hästkrafter i en Volvo är ett måste!

 

 

 

 

 

11.  Rött är en fin färg....och varm! Eller....?

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

10.  Mycket grejer på detta järnspett!

 

 

 

 

 

 9.   HighSpeed Kitcar snurra 2010....

 

 

 

 

 

 8.   Jag säger bara deee... Mazda VRC 1987. :)

 

 

 

 

 

 7.   Kolla lääget hörrö...

 

 

 

 

 

 6.    Är inte WRC motordelar fräna!!.. :)

 

 

 

 

 

 5.    Frän vevaxel till en ylande motor.

 

 

 

 

 

 4.   Är det ngn skillnad på stakar och stakar?

 

 

 

 

 

 3.   Ett hemligt grenrör , eller?

 

 

 

 

 

 2.   Ännu hetare hot stuff...Gissa vad jag

                          ska ha till Highspeed Mazdan :)

 

 

 

 

 1.   Subaru hot stuff...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

37.

Jooo... Jag har en kamdoktor

 

Som fungerar som en liten bromsbänk för just kamaxlar.(ni kan läsa mer om det under Motorjustering/tjänster)

 

2 väldigt lika kamaxlar

 

Jag mätte upp i höstas en kam från en trimningsfirma,

och jag tyckte jag kände igen siffrorna lite på,

så jag sökte i Kamdoktorns bibliotek.

 

Och hitta den jag tänkte på (från en annan trimningsfirma)

och la den som en "overlay" Och vad ser man!?!?

Dom är f... i mig så lika att man knappt ser att

det är en "overlay" bild på bildskärmen.

 

Kurvan till vänster är insugning nocks kurvan, med tillhörande ventil accerlations kurva ner till. Kurvan till höger är

avgas nocks kurvan, med tillhörande ventil

accerlations kurva ner till.

 

Värderna på kammarna är så lika på 100/mm så man blir

lite paff. Bla så kräver dom exakt på 100/mm lika stor

tryckar diameter. (Dom värderna ja skriver om nu,

ser man inte på just den bilden överst här)

 

Hmmmm... hehe

Med en kamdoktor så finns det inga

hemligheter längre :)


 

36.

 

Ventilfjädrar har det inte lätt.

 

 

 

Ventilfjädrar

 

Klicka och kolla in filmsnutten här

 

Så får nu se hur en "stressad" ventilfjäder uppför sig på

höga motorvarv. På en tävlingsmotor är det viktigt

att ha en ventilfjäder i bra kvalite på matrialet,

 

och en sådan är oftast tyvärr dyr.

 

En sak till som är mycket viktig, är att ha rätt

 fjädertryck på stängd och fullt öppen ventil.

 

Ventilfjädrarna har fått det jobbigare nu på

senare år,pga allt frääänare kamaxlar...

 


 

34.

 

Om en Volvo inte är snabb nog...

 

tom karlsson

 

Så får man se till att göra den till det!

 

Något som Tom Karlsson gör här. Mr HighSpeed kom på

att Volvo 940 karossen är för kort för gaspedalens slaglängd.

 

 

Resultat av denna operation och några andra har

visats i skogen, i form av mycket hög hastighet.

 

 

 


 

32.

Älskaaaaaarrr gjutjäääärn :)

 

gjutjärnsgris

Opel gjutjärns toppar är underbara...

 

Mmmmm va gött.. Man drömmer om dom när man sover..

Och man blir påmind om den läckra älsklings

motordel, till och med i duschen...

 

Jag 30 års jubilerar i år med Opel portning..

Fila Opel toppar och moppe cylindrar

på den tiden som 15åring.

 

Stooort Grattis till mig... :)

(Eller sa en beklaga.. hehe)

 


 

30.

Gör sin motortrimmare glader..

 

 

 

todde sms1

 

 

Efter Snapphanerallyt 2010 så dök det upp ett sms i

Mr HighSpeeds telefon..

 

 

Resultat efter Mr Highspeed knåda ihop en värsting motor

till Todde`s Volvo 940 GrH börjar ge sig...

 

 

Me tanke på hur bagaren Todde rattar sin HighSpeed Volvo

i skogen... så skulle ni smaka på hans 3:je bullar..

På konditoriet/bageriet i Kristianstad.. :)

 

 

 


 

28.

 

Det kan vara större skillnad än vad man tror..

 

billigt vs dyrt grenrör

 

Vilket grenrör av dessa 2 Ford Escort BDG rör ger mest effekt?

 

Ger rostfritt rör mer effekt än vanligt stål grenrör?

 

Hur lååång tid tar det att göra detta test?

 

Hmmmm....

 

 

Jag! vet svaren.... :)

 


 

26.

Många sätt är bra, att "dölja" sitt grenrör på..

 

Här är ett av dom... :)

 

 

Hemligt saab grenrör

 

 

En Saab rallycross Klass4 med nasa tecknologi.. :)

 

 

Discovery 2 eller...

 

 

Lite coolt gjort av denna Herre :)

 

 

 

 


 

24.

Hur kan man ändra på en tändkurva till en tävlingsmotor, utan dator? :)

 

fördelare

Med svets och lite fingertopps känsla så hittar man

rätt mycket körbarhet på sin motor.

 

Har faktiskt på sista tiden monterat bort billiga programerbara tändsystem mot en gammel hederlig "ombyggd"fördelare.

 

Jag har gjort några kunder lite paffa, över öset i en vanlig fördelare... Dom undrar hur detta här kan komma sig..

 

Om man har världens bästa programerbara tändsystem,

men monterats på världens sämsta sätt...och det

kostar en jössess massa pengar att "rätta" till.

 

Då kan en hederlig fördelare modifierad av

Mr Highspeed vara en höjdare


 

22.

Så här ser en början ut på en värsting topp.

Med lite svets och svett, så leker livet :)

 

Förbränningsrummen svetsas om för att likna lite dom mkt

berömda och extrema SB2 topparna till Cheva SB.

 

Volvo Highspeed 531 förbränningsrum

Detta topplocket vart nytt hästkrafts rekord när den var klar.

281kusar i denna Volvo 940 2.5, vart det i första försöket.

190kw vart effekten på hjulen.

 

Piloten tycker att regulatorn går i för lätt...

och den är inte ställd på 4200rpm... *S*

 

Vridmomentet är bättre än det mesta upp till 4500rpm,

vid 5-6000rpm är den ngt lite efter,men på höga

varv skjuter pulvret i höjden.. :)

 

Lite manlig filning är det som gäller...

Framtidens tänkande.. (hehe)


 

20.

Nytt bänkrekord för rallycross motorer.

BMW M3 motor leder ligan..

 

Bmw m3 motor

En bra bete över 400hk.....

 

Och då menar jag inte 405hk eller 410hk. Utan en bete T !! (hehe)

 

Och Highspeed snurran har ett hejdlöst vridmoment

som får Volvo tösera att blekna..

 

Mer parten av Volvo motorerna passeras av M3:ans manliga

vrid, redan vid 4500rpm.. Och vid 5000rpm har

den passerat allt!!  PORR!!

 

Mr HighSpeed magic fingers har vare framme igen...

 


 

18.

Om nu slid insug vore det värsta....

Varför sitter det inget sånt på denna motor..!?

 

4 spjäll..

Ja visst jaa.... tänkte inte på de... att den här

motorn inte är en värsting..

 

Rätt kass prestanda har den... strippen på bara

6.11s och har en sluthastighet på 388km..

Motorn levererar bara 2700hk..

 

Njaaa....slid insug sare vaa tycker vissa... Den som är väl

så uttråkad av detta, kan juh alltid ta en prilla ur

snusdåsen som är till höger i bild... :)


 

16.

Javisst ere sååå...! :)

 

En helt vanlig Saaaab motor :)

 

Me mikuni förgasare och hela köret så leder denna motor nu

Saab ligans hästkrafts topplista. 220hk exakt med ett

vrid som sticker rekord högt upp vid 3.5-4000rpm

 

Gött öös i denna fruntimmers motor.. :)


 

15.

Enkelt... Här har ni svaret!!!

 

take a number

Eller kan det vara för att motorerna har mycket effekt!! :)

 

Köp en Highspeed motor av senaste röön så leker livet.

 

Sen så förstår ni skillnaden på liv och

död (motor).... "hehe"

 

 

(Nuuu.. fick ni ngt å tänka på, vafae.... menar han!?!)

 

Huvebry e bra, lista ut dehär och ni är 1/10% på väg,

att bli en tänkande motortrimmare..... hehe


 

13.

Jaaaaa... så in iiii hel.... :)

 

dsc01500

 

Frän motor med snyggt rostfritt grenrör gör att ögonen

spärras upp som på en nattuggla.. :)

 

 

Så visst är en Ford Escort BDG en cool bil. :)

 

 


 

11.

 

 

 

 

Konstnärligt eller inte...

 

 

 

rött grenrör och turbo

 

Men lite coolt är det iaf. :)

 

 

När man bromsar en DIV1 motor i Superflow

motorbromsbänken, kan dom konstnärliga takterna

komma fram... på ett eller annat sätt.. :)

 

Eller kanske på flera sätt.. *S*

 

 

 

 

 

 

 

 


 

9.

 

Ökvistens nedtrimmade Highspeed Opel 16V 2.0

Vad menas med det?? Jo! Motorn är faktiskt nedtagen i effekten från 281hk när motorn var ny, en gång i tiden till idag 272hk.

 

Ökvistens highspeeds rova

Allt för att på mera vridmoment och körbarhet under 4500rpm.

Sen kan man juh undra om det behövs!?! Det är bra att ha

mkt pulver där när man "svensson" kör lite. *S*

 

248nm vid 4000rpm och 272hk vid 8800rpm 

äää baaaaa som attan. :)

 

6hk av toppeffekten ligger i luftburken....  Så om ni ser Jonas komma utan den stora plåten överst....Så påminn han

att skruva dit den så får han 6 kusar till. *S*

 

Ni ser på topplocket till höger i bild finns det 4 stycken högeffekt tändspolar och motorelektroniken är MoTeC M48. Motorn

har dom sista utvecklade kamaxlarna Mr HighSpeed

har gjort till en sån här Kitcar maskin.

 

Lite kul är att ha egen design på allt. Topp portning, kammar,

insug, spjhus, grenrör, avgassystem, motorelektronik

och mappar motorn själv också. Det gör den stora

 skillnaden på en motortrimmare och

en reservdels hopsättare. *S*


 

7.

 

 

 

För den som inte ser...

 

 

 

Så finns det 2 nya undergrupper i Secret files nu. Gnugga ögonen och kolla in den gula raden här ovanför.

Alltså raden under den blåa linjen. :)

 

 

 

Det står skrivet något där på ett ailien språk. *S*

 

 

 

 

Har valt att samla alla bromspapper på ett ställe, för att få

en lättare översyn för den som är intresserad av

hästkrafter i bromsbänken.

 

 

 

 

Nya Secret: Motortrimning är det senaste påhittet. Som

kommer att visa lite mer test resultat. Typ: test av

olika kamaxlar, grenrör, turbo restriktorer mm.

 

 

 

Fler menyer är på G här. :)

 

 

 

 


 

5.

 

Vad är det för vevaxel som visas??

 

 

Vw kitcar vevaxel.

 

Jooo.... Till en Vw Golf Kitcar såklart..

Fränt ylande motorer ska ha fräna motordelar..

I form av fränt modifierad standard vev..

Sånt gillar vi... Eller hur! :)

 


 

3.

   Fabriksteamen..

Håller dom på med hemligheter i sina WRC??

 

Ford Focus WRC hemligt grenrör

 

Hehe.. Vem vet.. :)

 

Grenröret är lite döljt iaf på denna Ford Focus WRC... Och ner till höger på bild så ser man i kevlaren, den fina konade aluminium röret från intercoolern. Den är lite döljd också.. :)

Luftfiltret är lite döljt också.. (hehe)

 

 


 

1.

 

Är detta något som sitter på rymdfärgan Challenger?..

 

 

 

 Subaru boost pack

 

Nej... Det är ett vanligt Boost control system

till en Subaru WRC

 

På svenska.... detta används för att öppna och stänga

 wastegaten, man programerar funktionen i bilens 

styrbox (ecu:) som i sin tur skickar signalerna

 till den här boost packen.

 

Rätt enkelt igentligen :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

38.

 

Nu je.... är jag ny käär. :)

 

 

nya filbåset 2010

 

 

Har fått snickrat ihop ett nytt filbås nu i dec 2010, på ett annat ställe i verkstan. Man måste förnya sig lite ibland. :)

 

 

Filbänken har en anordning som samlar upp filspånen ner till.

 

 

Nu när jag filar toppar på nya stället så känns det

lite som att vara "nykär". :)

 

 

 

Jag är heeelt säker på att några extra hk

kommer, pga detta.. (Hehe)

 

 

 

 

 

 

 

 


 

35.

 4 ventiler duger inte till detta projekt.

 

Det ska var 5st/cylinder!!

 

5valve rc motor

 

 

3 insugs ventiler med 2 avgasare är faktiskt lite cooolt.

 

 

Men det är inte lika cooolt att porta och justera ventilspelet

dessa 40 st ventiler... Som denna aktersnurra har.

 

 

Motorn bör hamna på 600-625hk, och dra gött som

fa... över 9000rpm. Mummmmmaaaah :)

 

 

Publiken kommer att få ståpäls! (hehe)

 

 

 

 


 

33.

Värsta kolven just nu!

 

 

cp kolvar

 

CP pistons har vi motorerna nu som ger bänkrekord!

 

Men inte med någon "standard" design.

Utan med den sista dyra teknologin,

som man få be snällt om

och betala dyrt.

 

Fräääna aluminium grejer som

 kommer snyggt paketerade

 

Hur många hk ger emballaget??  Jag vet! :)

 


 

31.

Christian Jacobsen från Danmark.

 

 

Escort BDG motor med MoTeC

 

Har en mkt fin Ford Escort BDG.

 

Mr HighSpeed har motorjusterat/mappat motorn

 

Jissess vilket soooouuund det är i denna härliga motor.. 

 När varvräknaren lätt passerar 9000 rpm, så behöver

 man inte se den..... man hööööör :)

 

 

 

 


 

29.

Jooovisst!! kan man deeee.....

 

sms från staffan

 

Man meddelar resultatet, som Staffan gör här...för

hästkrafts leverantören.. Alltså jag Mr HighSpeed.

 

Den som inte är döv och blind har nog lagt märke till att något har hänt med Staffan Bergdahls Escort BDG i sommar. 

Mr HighSpeed veet! exakt vad som hänt... :)

 


 

27.

Mr HighSpeed knåpa ihop denna ljuvliga

musik till Bergdahl, inför Midnattssolsrallyt o

ch ARC rallyt 2010.

 

bergdahls  örongodis

Folk har börjat reagera på hur Staffan visar upp 

sitt "örongodis"i skogen... hehe

 

Man kan se att hans ljuvliga stämma finns med på youtube,

och att det länkas från olika håll dit. Kul!

 

Ni kan se på bilden att Mr HighSpeed har tagit loss

"tangentbordet" för att mixtra lite med den :) 

 

Svensktoppen nästa för BDG piloten Staffan Bergdahl Örebro

.... hehe ....


 

25.

 

Denna goa goosak har bagaren Thord

knådat ihop fint.

 

Todde power kam

 

Men tyvärr kunde vi inte provsmaka den läckra gobit än..

Pga av att bakplåten och ugnen var för liten..

 

Så vad som måste göras när nu tid finnes.... är att vi

måste special tillverka en ny bakplåt till degen..

 

och eftersom vanliga bakugnar är för

små för denna delikatess, så har en

familjepizza ugn beställts. :)

 

Allt just för denna mumsbit ska få gräddas

på... ordentligt (hehe) :)

 


 

23.

 

 

 

Hemlig Volvo kam testad igen..

 

 

kentcams secrets

 

 

 

 

Den va helt klart frääänast hittills :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

21.

 

Trimningen av motorer har bokstavligen

 skjutit i höjden på sistone

 

 

 

Nasa tuber?!?

 

Med såna här tuber bakom ryggen som liknar

startraketerna på Discovery...

 

Och med ett tryck på över 200bar, så tror man

att man sitter i en rymdfärja.

 

 

Denna rymdfärja hade för dålig prestanda,

så lite mappning krävdes

 

Man känner sig lite som Fugelsang när

man drar på för fullt.. Jiihaaaa :)

 

 

Lite coolt är det allt, att vara motortrimmare ibland. :)

 

 

 

 

 


 

19.

 

 

Manliga räserbilar sa ha....

Manliga tankedoninger...

 

Tankedon...

 

 

Visst ere fräänt med rejäla tankpåfyllnings doninger...

 

 

Utvecklingen går alltid framåt....

 

 

Nu är det bara en utvecking kvar... att få bensinstationerna

att tänka på utvecklingen åsså... :)

 

 

 

 


 

17.

Hur många kanelbullar går det åt när

man bygger en MoTeC kabelhärva

 

Värsting kanelbullar....

 

till en GrH bil.....?

 

Jag vet! :)

 

 

 

 

 

 

 

 


 

16.

 

 

 

Ere detta som är Girlpower... :)

 

 

 

WRC power

 

Bedöm själva...

 


 

14.

 

 

Men nääära..

 

 

dsc02790

 

 

 

Första Goldpower motorn byggdes 2009

 

 

 

 

 

 

 


 

12.

Och då måste man kanske justera om kamaxeln.

På bilden visas en Volvo 940 2.5 med litersmotor.

 

volvo evo mekka

Finns lite trix och knep att ta till när det behövs..

 

För den som inte vet så är volvons kammar lite "tuffa"att prata om... Till en 2.3-2.5 liters motor så lyfter kamaxeln mellan

15-16mm beroende på vad som plockats i.

 

Dom större 2.8-3 liters rallycross motorerna, så

varierar lyftet mellan 17-18.5mm. FRÄÄÄNT! :)

 


 

10.

 

Det finns mer än 2 saker på en

rallycross Div1 motor.

 

mkt grejer på en div1 snurra

 

Att tillverka en kabelhärva till en sån här motor/bil tar ca 4 dagar. Speciellt när hela kabelhärvan har endast 6

olika kabelfärger. Kabeln har militär spec kvalite

och dom kablarna som används

finns i 6 olika färger.

 

Det är bara att hålla tungan rätt i munnen i 4 dagar,

 så har man en värsting kabelhärva till en

rallycross DIV1 motor/bil. :)

 

Motorn på bild är till ett utländskt DIV1 team

 

Inombords snurran har alla tänkbara sensorer och

givare. Bla.... det enklaste kan vi prata om,

8 st bränslespridare och 4 st tändspolar.

 

Upp till vänster så ser ni dubbla boost control systemet.

Man kan både stänga och öppna wastegaten,  

man kan reglera trycket på båda sidor om

membranet i externa wastegaten.

 


 

8.

Fräänt med lite nytänkande

i en veteranbil.. :)

osymetrisk kamaxel1

 

 

Lite suddig bild, men det visar grafen på nya osymetriska

kamaxeln till HighSpeed Mazdan.

 

 

Blåa linjen visar lite tuffare duration på

öppningssidan på nocken.

 

 

Större och bättre bild finns under HighSpeed Mazdan

och där Motor/bil utveckling

 

 

Jag säger bara 2!! saker.. Coolt och jevligt fräänt! :)

 

 

 


 

6.

Jooo... MmmmmmkT frääna!. :)

 

Ford Focus WRC 2005 kamaxel

Vad sägs om en lätt kamaxel till WRC motor. :)

 

Mer matnyttigt på denna meny är, att det är ett stort hål

rakt igenom kammen. + lättad runt bascirkeln

+ lättad på sidorna på nocken.

 

Låga kalorier gillar den som bantar.... så vad sägs

om vikten.... endast 962gram!

 

När man håller den i handen så känns det som ingenting...

Man tror någon skojar med en... :)

 

Liknar lite mina kammar i Highspeed Mazdan (hehe)


 

4.

 

Det vill jag nog påstå...

 

 

vw kitcar vevstake

 

Vevstake till en Vw Golf Kitcar ser ut så här..

 

Låång och väldigt smal tycker man den är...

När man granskar den noggrant. 

 

 

 

 


 

2.

Är detta ett grenrör till en månraket?

 

Subaru rocket exhaust system

Nej.. Det är ett grenrör till en Subaru WRC, modell

Rocket type.... Som Subaru nissarna säger.

 

Titta på kollektorn innan turbon så förstår ni varför..

På "raketen" så ser ni den elektroniken..