37.
Jooo... Jag har en kamdoktor
Som fungerar som en liten bromsbänk för just kamaxlar.(ni kan läsa mer om det under Motorjustering/tjänster)

Jag mätte upp i höstas en kam från en trimningsfirma,
och jag tyckte jag kände igen siffrorna lite på,
så jag sökte i Kamdoktorns bibliotek.
Och hitta den jag tänkte på (från en annan trimningsfirma)
och la den som en "overlay" Och vad ser man!?!?
Dom är f... i mig så lika att man knappt ser att
det är en "overlay" bild på bildskärmen.
Kurvan till vänster är insugning nocks kurvan, med tillhörande ventil accerlations kurva ner till. Kurvan till höger är
avgas nocks kurvan, med tillhörande ventil
accerlations kurva ner till.
Värderna på kammarna är så lika på 100/mm så man blir
lite paff. Bla så kräver dom exakt på 100/mm lika stor
tryckar diameter. (Dom värderna ja skriver om nu,
ser man inte på just den bilden överst här)
Hmmmm... hehe
Med en kamdoktor så finns det inga
hemligheter längre :)
36.
Ventilfjädrar har det inte lätt.

Klicka och kolla in filmsnutten här
Så får nu se hur en "stressad" ventilfjäder uppför sig på
höga motorvarv. På en tävlingsmotor är det viktigt
att ha en ventilfjäder i bra kvalite på matrialet,
och en sådan är oftast tyvärr dyr.
En sak till som är mycket viktig, är att ha rätt
fjädertryck på stängd och fullt öppen ventil.
Ventilfjädrarna har fått det jobbigare nu på
senare år,pga allt frääänare kamaxlar...
34.
Om en Volvo inte är snabb nog...

Så får man se till att göra den till det!
Något som Tom Karlsson gör här. Mr HighSpeed kom på
att Volvo 940 karossen är för kort för gaspedalens slaglängd.
Resultat av denna operation och några andra har
visats i skogen, i form av mycket hög hastighet.
32.
Älskaaaaaarrr gjutjäääärn :)

Opel gjutjärns toppar är underbara...
Mmmmm va gött.. Man drömmer om dom när man sover..
Och man blir påmind om den läckra älsklings
motordel, till och med i duschen...
Jag 30 års jubilerar i år med Opel portning..
Fila Opel toppar och moppe cylindrar
på den tiden som 15åring.
Stooort Grattis till mig... :)
(Eller sa en beklaga.. hehe)
30.
Gör sin motortrimmare glader..

Efter Snapphanerallyt 2010 så dök det upp ett sms i
Mr HighSpeeds telefon..
Resultat efter Mr Highspeed knåda ihop en värsting motor
till Todde`s Volvo 940 GrH börjar ge sig...
Me tanke på hur bagaren Todde rattar sin HighSpeed Volvo
i skogen... så skulle ni smaka på hans 3:je bullar..
På konditoriet/bageriet i Kristianstad.. :)
28.
Det kan vara större skillnad än vad man tror..

Vilket grenrör av dessa 2 Ford Escort BDG rör ger mest effekt?
Ger rostfritt rör mer effekt än vanligt stål grenrör?
Hur lååång tid tar det att göra detta test?
Hmmmm....
Jag! vet svaren.... :)
26.
Många sätt är bra, att "dölja" sitt grenrör på..
Här är ett av dom... :)

En Saab rallycross Klass4 med nasa tecknologi.. :)
Discovery 2 eller...
Lite coolt gjort av denna Herre :)
24.
Hur kan man ändra på en tändkurva till en tävlingsmotor, utan dator? :)

Med svets och lite fingertopps känsla så hittar man
rätt mycket körbarhet på sin motor.
Har faktiskt på sista tiden monterat bort billiga programerbara tändsystem mot en gammel hederlig "ombyggd"fördelare.
Jag har gjort några kunder lite paffa, över öset i en vanlig fördelare... Dom undrar hur detta här kan komma sig..
Om man har världens bästa programerbara tändsystem,
men monterats på världens sämsta sätt...och det
kostar en jössess massa pengar att "rätta" till.
Då kan en hederlig fördelare modifierad av
Mr Highspeed vara en höjdare
22.
Så här ser en början ut på en värsting topp.
Med lite svets och svett, så leker livet :)
Förbränningsrummen svetsas om för att likna lite dom mkt
berömda och extrema SB2 topparna till Cheva SB.

Detta topplocket vart nytt hästkrafts rekord när den var klar.
281kusar i denna Volvo 940 2.5, vart det i första försöket.
190kw vart effekten på hjulen.
Piloten tycker att regulatorn går i för lätt...
och den är inte ställd på 4200rpm... *S*
Vridmomentet är bättre än det mesta upp till 4500rpm,
vid 5-6000rpm är den ngt lite efter,men på höga
varv skjuter pulvret i höjden.. :)
Lite manlig filning är det som gäller...
Framtidens tänkande.. (hehe)
20.
Nytt bänkrekord för rallycross motorer.
BMW M3 motor leder ligan..

En bra bete över 400hk.....
Och då menar jag inte 405hk eller 410hk. Utan en bete T !! (hehe)
Och Highspeed snurran har ett hejdlöst vridmoment
som får Volvo tösera att blekna..
Mer parten av Volvo motorerna passeras av M3:ans manliga
vrid, redan vid 4500rpm.. Och vid 5000rpm har
den passerat allt!! PORR!!
Mr HighSpeed magic fingers har vare framme igen...
18.
Om nu slid insug vore det värsta....
Varför sitter det inget sånt på denna motor..!?

Ja visst jaa.... tänkte inte på de... att den här
motorn inte är en värsting..
Rätt kass prestanda har den... strippen på bara
6.11s och har en sluthastighet på 388km..
Motorn levererar bara 2700hk..
Njaaa....slid insug sare vaa tycker vissa... Den som är väl
så uttråkad av detta, kan juh alltid ta en prilla ur
snusdåsen som är till höger i bild... :)
16.
Javisst ere sååå...! :)

Me mikuni förgasare och hela köret så leder denna motor nu
Saab ligans hästkrafts topplista. 220hk exakt med ett
vrid som sticker rekord högt upp vid 3.5-4000rpm
Gött öös i denna fruntimmers motor.. :)
15.
Enkelt... Här har ni svaret!!!

Eller kan det vara för att motorerna har mycket effekt!! :)
Köp en Highspeed motor av senaste röön så leker livet.
Sen så förstår ni skillnaden på liv och
död (motor).... "hehe"
(Nuuu.. fick ni ngt å tänka på, vafae.... menar han!?!)
Huvebry e bra, lista ut dehär och ni är 1/10% på väg,
att bli en tänkande motortrimmare..... hehe
13.
Jaaaaa... så in iiii hel.... :)

Frän motor med snyggt rostfritt grenrör gör att ögonen
spärras upp som på en nattuggla.. :)
Så visst är en Ford Escort BDG en cool bil. :)
11.
Konstnärligt eller inte...

Men lite coolt är det iaf. :)
När man bromsar en DIV1 motor i Superflow
motorbromsbänken, kan dom konstnärliga takterna
komma fram... på ett eller annat sätt.. :)
Eller kanske på flera sätt.. *S*
9.
Ökvistens nedtrimmade Highspeed Opel 16V 2.0
Vad menas med det?? Jo! Motorn är faktiskt nedtagen i effekten från 281hk när motorn var ny, en gång i tiden till idag 272hk.

Allt för att på mera vridmoment och körbarhet under 4500rpm.
Sen kan man juh undra om det behövs!?! Det är bra att ha
mkt pulver där när man "svensson" kör lite. *S*
248nm vid 4000rpm och 272hk vid 8800rpm
äää baaaaa som attan. :)
6hk av toppeffekten ligger i luftburken.... Så om ni ser Jonas komma utan den stora plåten överst....Så påminn han
att skruva dit den så får han 6 kusar till. *S*
Ni ser på topplocket till höger i bild finns det 4 stycken högeffekt tändspolar och motorelektroniken är MoTeC M48. Motorn
har dom sista utvecklade kamaxlarna Mr HighSpeed
har gjort till en sån här Kitcar maskin.
Lite kul är att ha egen design på allt. Topp portning, kammar,
insug, spjhus, grenrör, avgassystem, motorelektronik
och mappar motorn själv också. Det gör den stora
skillnaden på en motortrimmare och
en reservdels hopsättare. *S*
7.
För den som inte ser...
Så finns det 2 nya undergrupper i Secret files nu. Gnugga ögonen och kolla in den gula raden här ovanför.
Alltså raden under den blåa linjen. :)
Det står skrivet något där på ett ailien språk. *S*
Har valt att samla alla bromspapper på ett ställe, för att få
en lättare översyn för den som är intresserad av
hästkrafter i bromsbänken.
Nya Secret: Motortrimning är det senaste påhittet. Som
kommer att visa lite mer test resultat. Typ: test av
olika kamaxlar, grenrör, turbo restriktorer mm.
Fler menyer är på G här. :)
5.
Vad är det för vevaxel som visas??

Jooo.... Till en Vw Golf Kitcar såklart..
Fränt ylande motorer ska ha fräna motordelar..
I form av fränt modifierad standard vev..
Sånt gillar vi... Eller hur! :)
3.
Fabriksteamen..
Håller dom på med hemligheter i sina WRC??

Hehe.. Vem vet.. :)
Grenröret är lite döljt iaf på denna Ford Focus WRC... Och ner till höger på bild så ser man i kevlaren, den fina konade aluminium röret från intercoolern. Den är lite döljd också.. :)
Luftfiltret är lite döljt också.. (hehe)
1.
Är detta något som sitter på rymdfärgan Challenger?..

Nej... Det är ett vanligt Boost control system
till en Subaru WRC
På svenska.... detta används för att öppna och stänga
wastegaten, man programerar funktionen i bilens
styrbox (ecu:) som i sin tur skickar signalerna
till den här boost packen.
Rätt enkelt igentligen :) |